perak1
Selamat datang Ke Perak1 forum** Kepada pelawat, sila mendaftar untuk menikmati segala kemudahan Perak1 forum.** Diharap semua sahabat yg baru berdaftar, sila memperkenalkan diri anda di ruangan forum .anda juga boleh login forums ini dengan email FB anda danjangan lupa Like Fb perak1:KENALKAN DIRI ANDA:. Perak1 forum.** Pelawat yang mengalami masalah register atau login sila emailkan kepada khalifah_alammaya2000@yahoo.com(forum admin support).** Selepas mendaftar, anda akan secara Automatik telah menjadi ahli perak1 forum dan seterusnya anda boleh login untuk memasuki Perak1 forum tanpa menunggu sebarang e-mail pengaktifan akaun.Selamat melayari Perak1 forum PASTI CERIA BERSAMA KAMI.
perak1


 
HomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

?

Dapatkan Widget Ini Di Aku Punyer Lah! | Get RM100 A Week @ Blogger Tips


Share | 
 

 PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
wcx_yamaha
Moderator
Moderator


Posts : 228
Join date : 2009-04-26
Age : 27
Location : kuala lumpur

PostSubject: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 12:04 am

"Pakaian Remaja?" jika kita dengar atau baca perkataan tersebut, secara automatik kita akan terbayang cara berpakaian remaja kita sekarang terutama pakaian remaja perempuan. Jenis pakaian yang paling awal tergambar di minda kita adalah pakaian mereka yang seksi, ketat, terlondeh sana sini dan dedah sana sini. Tidak dinafikan pakaian demikian juga dikenakan oleh belia dan orang dewasa, namun tumpuan kita kini adalah kepada golongan remaja yang bakal menerajui negara.

Cara berpakaian juga mencerminkan akhlak, jadi ia amat penting untuk dibincangkan bagi menjaga akhlak remaja kita. Di dalam Al-Quran, Allah berfirman dalam Surah Al-Ahzab ayat 59 tafsirnya :







"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai perempuan yang baik) maka dengan ini mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi."

Dari ayat di atas tadi, jelas pada kita bahawa pakaian sebilangan remaja kita kini bertentangan dengan suruhan dan perintah Allah. Namun, mereka tidak menghiraukan yang demikian asalkan mereka nampak bergaya, menarik, selesa 'kononnya' dan mengikut gaya fesyen terkini. Selain pakaian yang jelas menjolok mata, ramai juga di kalangan remaja kita yang berpakaian '2H', HALAL TAPI HARAM. Ini amat ketara jika kita perhatikan sekeliling kita, ramai juga remaja kita yang bertudung.

Apabila sekali lihat, memang nampak mereka menutup aurat, namun jika diperhatikan ramai di kalangan mereka yang berpakaian ketat dan tidak kurang yang berlengan pendek. Pakaian lengan 'three quarter' (tiga perempat) paling glamor di kalangan remaja yang bertudung. Suatu ketika dulu, pakaian demikian begitu mengaibkan dan memalukan, namun kini seolah-olah pakaian yang dialu-alukan. Mana tidaknya, pakaian sedemikian banyak 'bersangkutan' dan 'berampaian' di gedung-gedung perniagaan di negara kita ini.

Pelbagai fesyen baru tumbuh bagai cendawan. Terdapat juga pakaian bersaiz kecil sehingga tidak keterlaluan jika kita katakan sekarang begitu sukar untuk membezakan antara pakaian kanak-kanak dan remaja. Jika kita kupas '2H' memang banyak pengertiannya. Namun satu sahaja lagi yang akan kita perkatakan di sini, pakaian tradisi kita yang telah dieksploitasikan. Baju kurang misalnya, pakaian rasmi negara kita yang begitu sopan dipandang mata, namun yang menyedihkan kainnya telah dibelah sehingga menampakkan betis ketika si pemakai melangkah.

Trend 'punk', 'funky', 'rappers', 'gengster', 'skinhead', 'grunge' dan sebagainya juga mempunyai cara pemakaian mereka yang tersendiri. Trend demikian bukan hanya di kalangan kaum lelaki malah kaum perempuan. Walaupun pakaian remaja lelaki tidak begitu menimbulkan masalah dalam mendedahkan aurat, namun ia tidak sopan malah menjatuhkan maruah budaya negara kita. Ini kerana pakaian tersebut melambangkan kelemahan pegangan remaja kita terhadap agama dan budaya bangsa.

Bangsa asing mentertawakan akan kebodohan dan kelemahan remaja kita kerana dengan mudah mereka membeli dan mempengaruhi minda remaja kita. Sebilangan dari remaja kita juga, 'lupa' atau 'tidak tahu' akan jantina mereka sendiri sehingga si lelaki memakai pakaian perempuan, sementara perempuan pula sebaliknya, sungguh kasihan. Golongan seperti ini adalah dilaknat oleh Allah. Ini jelas dinyatakan dalam hadis Nabi Besar kita Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam yang bermaksud,

"Sesungguhnya Allah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki."

Dengan sedikit contoh pakaian di atas, jelas pada kita bahawa cara berpakaian sebahagian remaja kita bertentangan dengan cara pakaian budaya Melayu sekali gus bertentangan dengan cara pemakaian yang digariskan Islam, agama rasmi negara kita. Para remaja begitu ghairah untuk mengikut budaya asing yang dianggap moden dan maju. Mereka takut dan terlalu ego untuk dikatakan ketinggalan zaman, kuno dan berfikiran sempit.

Islam memang menggalakkan kita untuk terus memajukan diri dan bukanlah menjadi kesalahan jika kita mengikut negara-negara Barat tersebut selagi ia tidak bertentangan dengan tuntutan Islam yang suci. Namun dalam hal pakaian, tidak sesuai untuk kita mengikut mereka, ini kerana pakaian mereka yang jelas bertentangan dengan Islam dan tidak sesuai dengan cara hidup negara kita yang berfalsafahkan Melayu Islam Beraja (MIB). Sebagai remaja Melayu Muslim, kita tidak perlu mengikut budaya asing dalam cara berpakaian.

Pakaian kita sudah cukup sempurna dan sopan dipandang. Berbaju kurung bagi kaum perempuan, manakala berbaju 'MIB' dan Cara Melayu bagi lelaki. Namun tidak semua pakaian tradisi tidak sesuai untuk agama Islam. Jika kita lihat pakaian tradisi Melayu, baju kebaya zaman dahulu contohnya, ketat dan antaranya dibuat dari kain kasa sehingga menampakkan kulit si pemakainya. Pun begitu, pakaian tersebut telah diperbaiki dengan rekaan pakaian kebaya labuh. Jadi kita bolehlah mengenakan pakaian tersebut.

Di sini tidak bermaksud agar remaja kita sentiasa mengenakan pakaian demikian, remaja kita boleh juga memakai mana-mana pakaian yang bersesuaian dengan situasi dan tempat. Bersukan contohnya, lelaki hendaklah memakai pakaian sukan dan berseluar panjang, manakala perempuan bertudung, berseluar panjang dan berbaju lengan panjang. Begitu juga ketika berjalan bersiar-siar dan makan angin. Walaupun tanpa memakai baju kurung, MIB atau Cara Melayu, remaja kita boleh juga memakai kemeja dan 'blaus' berlengan panjang, labuh dan tidak menampakkan kulit serta bertudung bagi kaum hawa.

Sebenarnya, tiada budaya yang tertentu yang mesti diikut dalam berpakaian. Kita boleh mengikut budaya kita sendiri atau budaya asing seperti budaya Arab dengan memakai jubah atau budaya Cina dan sebagainya selagi ia sopan dan memenuhi garis pandu yang ditetapkan Islam. Remaja itu sendiri yang tahu pakaian yang sesuai dengan selera mereka. Tepuk dada tanya selera! Paling penting hukum Islam jangan dipermainkan.
Back to top Go down
View user profile
peace™
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 1529
Join date : 2009-04-11
Location : slgr

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 5:38 am

aku rasa klu bab pakaian ni..
kompem ramai yang kene..
huhu...
sendri mau ingat...

_________________________________________________




Back to top Go down
View user profile
arb_mtq
senior
senior


Posts : 432
Join date : 2009-04-13

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 5:44 am

sbenarnye bagi aku biah(suasana/persekitaran) tu amat penting skali,klu kite tgk krajaan skang ni de suwh kite berpakaian mngikut adat melayu dan islam,,, tp dlm masa yg same dkaca2 televisyen menyiarkan,, pakaian2 barat yg tah hapa tah,,, klu ko nak tau,, media antara perkara besar dlm negara kita,, media mmbentuk peribadi sesebuah negara,, dari pemerhatian aku,negara kite skang ni smakin mmbesar2kan dunia hiburan,,, sehinggakan org makin melupakan ilmu,ish melalut pe aku nih,,,, kesimpulan yg aku nak gtau sbenarnye ialah media main peranan penting bg membina remaja yg cemerlang gemilang dan terbilang
Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 5:56 am

pakaian x mencermin seseorg pn.... pe citer yg pakai tudung labuh tp buruk perangainya dr org yg pakai biasa2 je....so bg penadapat aku pakaian tu yg sedang2 je janaji sedap mata memandang...jgn nk tunjuk alim kucing lak... ...ermm aku nk komen bab2 agama lbh2 ni rasa x berapa nk sedia sngt..leh la nasihat kit... .....den nk merokok jap ....salju komen kit...

_________________________________________________


hidup mesti mau appy
Back to top Go down
View user profile
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 6:17 am

aku setuju dgn kata2 macan tu.

ingat lagi kes kencing bercabang?

aku dah terkena banyak dgn orang camtu...

kita sejak sekolah lagi dah diajar menutup aurat. tul tak? tengok jelah pakaian seragam sekolah, baju kurung dan bertudung. jadi takleh nak salahkan persekitaran tidak membentuk. jgn

bagi aku ler... orang yang tak tau hukum-hakam ni, kita takleh nak marah2, sumpah2 dia.. maki hamun dia. yang tak tau tu.. kita perlu dekati, selami jiwa dan hati mereka.. insya Allah mereka leh berubah jadi lagi baek lagi.

aku pun dulu tudung labuh gak. siap tudung labuh, pakai stokin tangan, stokin kaki semua lah. sampaikan masa aku di utp, kawan2 lelaki aku, panggil aku ustazah.

tapi tu ler.. kalo pakai pakaian yang camtu... geng2 masjid, surau semua datang dekat dgn aku. bukan aku tak suka dakwah.. tapi aku ada cara aku sendiri. dia orang nih kebanyakkannya jenis keras skit kalo berdakwah. selalu nak melaser, menyalahkan orang yang pada mata mereka salah. aku tak suka pendekatan camni. jgn

dan sekarang aku selesa berimej camni...

bagi aku, yang penting aku tutup aurat. dan kawan2 aku yang tak tutup aurat.. aku pun tak mo ler nak melaser, nak salahkan mereka camtu je. mungkin mereka tak tau, mungkin kalo mereka tahu pun.. diri mereka tak cukup kuat nak berubah ke arah itu. (yelah.. lingkaran persekitaran hidup dia pun kena ambik peduli gak).

aku akan terus bagi support kepada manusia yang nak berubah jadi lagi baek.. dan aku percaya rakan2 dalam forum ni pun camtu gak kan?


p/s luahan rasa daripada insan yang taklah baek sangat
Back to top Go down
View user profile
arb_mtq
senior
senior


Posts : 432
Join date : 2009-04-13

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 6:27 am

bg ku pakaian tu mencerminkan peribadi seseorg la macan,, klu org tu nak tipu dgn pakaian tu..terpulang lah,tp klu die menipu tu dgn pakaian islam,tggu la azab Allah,, aku nak amik satu contoh la,, org de ckp.. org g masjid pon wat maksiat,, sape yg cakap camni kene jaga2,, ape yg die nak zahirkan dari ayat nih,,, sedangkan masjid itu rumah Allah,, sape yg pegi masjid smata2 nak dpt redha Allah,, ganjaran yg cukup besar yg die dpt,, bab pakaian lak,, klu die pakai alim gler tp prangai cam haram,, tanggung la,tu urusan ko ngan Allah, tp bila mana ader org yg baik ati,, tapi pakaian die masyaAllah yarobbi,, terbang serban pak imam, tp die baik,, alangkah malang nya org camni,sbb di akhirat kelak die pastikan dsoal oleh Allah,ambik berat lah anda akan soal hukum hakam Islam,,, semoga anda mnjadi org yg mmpertahankan agama,wallahu a'lam
Back to top Go down
View user profile
peace™
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 1529
Join date : 2009-04-11
Location : slgr

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 6:47 am

aku tak nak la mengata sesiapa.. aku stuju ngan arb..
tapi kita pon tau camne nak berpakaian yang di tuntut kan..
jadi klu ada pakai tudung labuh yang perangai korang lak tak suke..
sebenar nye sume org tak perfect kan..
kebetulan yang korang jumpe tudung labuh perangai camtu..
lepas tu lak.. yang bertudung labuh ni lak tak ramai...
jadi, bila perangai yang segelintir ni lah yang buat sume tudung labuh je korang nampak camtu.. kalau ikut kan.. yang tak pakai tudung labuh lagi byk teruk2..
lagi banyak yang terlampau.. tapi korang dah biasa.. tul tak..
korang leh cakap, dah memang perangai camtu...
jadi kalau tudung labuh yang perangai tak suka..
ambil jadi kan teladan.. jangan kita lak wat camtu..
jgn persalah kan orang 100%... di sebabkan orang tudung labuh pon camni..
baik aku tak payah pakai tudng labuh..
kebetulan jumpe lak yang bersosial.. pergi club la.. minum arak la..
bila jumpe korang ok jek.. boleh jadi sahabat.. korang pon cakap la..
budak camni pon lagi bagus pada pakai tudung labuh..
habis nak ikut cara dia lak.. tu sume keje syaitan nye keje... dan itu sume dugaan..
bukan nak kata salju salah.. tapi jgn lah anggap org pakai tudung labuh tu buruk sgt..
sebab mgkin dia tak pandai nak berkawan... mungkin sebab dia penakot..
mungkin sebab ni tak open minded sgt.. jadi lah orang yang berfikiran positif..
kita leh siasat dlu benda2 tu sume sebelum menilai seseorg..
apa kita kata bila nampak orang pakai furdah(penutup muka)..
aku nak tau gak ape korang selalu pikir....
aku tgk bebudak zaman skang bila nampak je camtu..
diaorang jadi takut.. diaorang tgk macam nampak hantu jek..
bila orang dewasa lak tgk pelik jek...bukan sepatut nye kita rasa pelik tgk orang yg berpakaian seksi ke.. ??????????????????????????????????????????

_________________________________________________




Back to top Go down
View user profile
arb_mtq
senior
senior


Posts : 432
Join date : 2009-04-13

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 6:59 am

nabi pernah bersabda: "islam tu datang secara dagang dan akan pergi secara dagang"

dalam hadis ni nak citer mase islam mule ader dulu sume org pandang plik... ye la kan.. bnde baru... btul ke? leh caye ke? tapi lamer2 baru org tau kbenarannye.... tp nabi de ckp yg islam kan jd plik balik bile akir zaman nnti,, zaman kita ni la,ble pakai tudung labuh jer rase malu,,org sume pandang plik... tak caya try la pakai jubah g pasaraya... msti org pandang nye... byk lagi hadis2 nabi sal akir zaman ni...korg rajin2 la baca ek! Ya Allah! bimbinglah kami.. Jadikan kami dari golongan org yg Engkau redhai..amiiin

tenQ peace sbb ingatkan lik arb sal hadis ni
Back to top Go down
View user profile
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 7:05 am

aku bukan nak kata pe lah peace.. aku cakap ikut pengalaman aku je...

aku tak nafikan ada gak yang tudung labuh tu baek2 belaka.. contohnya bakal akak ipar aku.

tapi takleh nak salahkan yang tak bertudung, yang seksi nih jahat2. mungkin dia orang jahil. dan kita ni yang berilmu, berpengetahuan.. jangan nak sisihkan dia orang camtu je.

sepatutnya kita bimbing, tolong dia orang. bagi dia orang jalan untuk berubah. bukannya melabel, marah2 dan menghukum.

aku pernah baca dalam majalah mastika.. ada orang2 yang dah buat salah ni insaf.. nak berubah. biler jumpa ustaz, ustazah.. tiba2 je kena laser2. bukannya nak menyelami hati dia orang.. dia orang nih nak berubah. tapi lum pape dah kena ceramah berbakul2.

orang camni sepatutnya diberi support. diberi bantuan. dakwah pun kena betoi gayanya. bukannya main ceramah laser camtu je..

aku teringat dgn sorang adik.. masa aku di uitm perlis dulu. dia nih geng gothic, korang tau tak? mmg free hair, pastu mulut dia mmg tak berlesen. setakat mencarot, maki hamun orang tu biasa sangat. pastu dia nih masuk geng gothic yang suka sangat dgn darah.

pantang nampak darah.. dia mesti ketawa.. wakakaka sehinggakan dia menjadikan darah sebagai hiburan dia. kalo dia tensen, dia kelar tangan dia.. sampai kuar darah. pastu dia hepi. dia pun anggap darah nih sebagai seni. dia sengaja lukakan jari dia.. biler dia nampak darah tu mengalir.. dia snap banyak pic.

dia cakap dgn aku..

"kak ina.. for me.. it is an art!"

dia mmg tak tau sangat pasal agama. aku kesian kat dia. dia citer kat aku, walaupun dia anak tunggal, mak ayah dia tak pernah ambik tau sangat pasal dia. dia tak pernah solat sbb mak ayah dia pun tak solat.

tapi yang bagusnya dia nih rajin puasa. dia suka sangat kalo tiba bulan pose.. dia cakap dengan berpose, mendekatkan diri dengan Allah s.w.t

aku kesian dgn dia nih. geng2 dakwah semua label kata dia budak biadab sbb kuat mencarot dan maki hamun.

tapi dgn aku dia tak pernah cakap camtu..

dia hormat aku. dgn aku kalo dia rasa nak mencarot.. dia sendiri akan tutup mulut dia. "opss.. sorry kak ina."

pernah sekali aku belikan dia buku panduan solat. pastu dia cakap. "kak ina, kita dah ada. tapi tak pernah buat sbb tak tau." lalu aku ajak dia solat dgn aku. aku jadi imam, dia jadi makmum. itu kali terakhir kita bersama.. tahu2 je dia dah berhenti belajar atas masalah peribadi.

aku pun jarang contact dia, sbb dia jarang sangat online. cuma ada masanya.. dia msg aku kalo nak tanya bab taubat semua. dan yang terbaru.. dia citer kat aku..

"kak ina.. kita dah leh solat skit2. pakai buku kak ina beli."

Allah saja tahu perasaan aku!

dan yang terbaru nih... aku tengok dia dah pakai tudung. cantik sangat muka dia pakai tudung.

kadang2 kita tahu nak melabel orang je. cari salah orang. bukannya bantu nak selesaikan masalah. cuma tahu nak letakkan hukum je. itu salah kita. kita rasa kita bagus.. tapi entah2 orang yang bermasalah camni jauh lebih bagus dari kita.

manusia pape sekalipun, dia ingin mencari ketenangan, ingin mencari Maha Pencipta. dan kita yang tahu kena bimbing. bukannya laser dia, marah2 dia tak tentu pasal.

sbb lum tentu kita yang nampak ok nih bagus sangat2. lum tentu kita nih masuk syurga. entah2 yang kita dok perli2 tu masuk syurga lagi awal dari kita.. mana kita tahu kan?

yang penting..sama2 bimbing antara satu sama lain. muhasabah diri. dan doakan semoga kawan2 kita yang bermasalah camtu mendapat petunjuk dari Allah s.w.t..

wallahualam..

Back to top Go down
View user profile
arb_mtq
senior
senior


Posts : 432
Join date : 2009-04-13

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 7:15 am

btul pe yg ko ckp tu salju... besanya yg jadi camni org yg slau rase diri die baik atau dlm istilah lainynya riyak dan ujub,,,, sbb tu aku nak ajak sume2 kat sini dekatkan diri ngan agama,, bila kita tau tntg islam,, kite tak la mudah dtipu dan dpermainkan, kadang2 hujah kita mudah je org patah kan klu kte takde ilmu agama, diorg men pakai akal jer,, ble kite de ilmu,ilmu kan jaga kita,tp bila kita ader harta,kita lak yg kene jaga harta tu,,ustaz aku slalu pesan bnde2 camni.... tp kan,,,post ni mmg panas...panasss..huhuhuu
Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 12:53 pm

bkn ke yg pakai seksi2 tu dulu2 pakai tudung labuh2 ....mcmni la aku sebenarnya x suka nk ckp psl diri aku dulu2 tp aku ngokkn post ni mcm hangat je la...lg pn aku anggap korg mcm adik2 aku ....dlm dunia ni mua aku dh png wat cuma membunuh org je aku lum wat korg pikir la sendiri aku ni mcmner...aku dh jumpa mcm2 org spnjg aku hidup...yg baik,yg jahat mua de....nk aku terangkn 1 per 1 mgkn 20 ari 20 mlm pn xmgkn abis...mmg aku bab agama & pelajaran aku ni x pandai mcm korg yg dpt msk pusat pengajian tinggi....x kira la pakaian tu mcmner kita leh hanya leh bg nasihat je kat org tu klu dia berpakaian menjolok mata.....arb pe yg ko ckp aku setuju dekatkn diri kita pd agama....tp ko kena phm cara dan kaedahnya tu ko smpi ilmu agama yg dh ko pelajari tu...jgn ko slh ckp nnt ko kena pancung ngan org lak ....klu kamu kuat de lg org yg kuat dri kamu,,,,bila kamu pandai bab2 agama de lg yg pandai lg kamu gak....begitu la pe2 yg bersangkut paut dgnya....jgn terasa sapa yg terkena...tujuan aku tu ingatkn ko yg je...aku nk merokok jap ....mn uztaz panx ni aku nk ngar lak komen ko,,,,aku tau walau pn ko sllu melucas tp bab2 agama ko leh tahan gak cuma ko x nk tunjulkn je kn2 panx

_________________________________________________


hidup mesti mau appy
Back to top Go down
View user profile
arb_mtq
senior
senior


Posts : 432
Join date : 2009-04-13

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 2:36 pm

btul2 pe ko ckp tu macan,,,, mmg bersepah org lagi hebat dr aku,,, aku de sikit ilmu,,, tp aku nak gak thegeh2 kongsi ngan korg,,,huhuuhu,,, cume aku bukan pe,,,sedey tgk org yg baik2 ni,,, tp diorg jauh dr agama,,, bukan nak kate aku baik,,tp aku ni pon lebey kurg cam korg jer,,tak caya tanye peace.... cume aku taknak la org yg spesis cam aku ni lari lagi jauh, tu yg aku nak gak kongsi wlupon sikit,,, kan nabi pernah sebut sampaikan lah ilmu wlupon satu ayat,,,, ni la yg dok aku wat,,, tp aku nak ingatkan korg pe2 yg aku byk citer tu bukan sume aku wat pon,,, tp nak xank kene citer gak la,,sbb ni kan nabi da pesan suwh sampai kan,, pegang la korg pada kata2 saidina ali,,, lihat lah pada kata2 dan jgn la kau lihat pada org yg berkata,, sbb klu kite slalu lihat pada org yg berkata2,,pasti penagih dadah cube tegur anda ,anda tak akan dengar,, kan hidayah Allah tu ader kat mane2,,, kdg2 mukan org tu yg nak tego kite,, tp Allah yg sedang mnegur kita,,,, dlu masae aku skolah dlu,, ustaz aku slalu pesan kat kami,korg time ni lah nak denga ckp ustaz,, g semayang,,mngaji sume,, bile korg da kua skolah takde sape nak jage korg dah,,, korg wat hal masing2.. ble aku da sampai umo camni,bru aku nmpk pe yg ustaz aku ckp tu sume btul,,, tmbh2 sejak bapak aku takde,,, lagi la kurg ader org yg menegur aku,pas bapak ak u takde tu bru la aku mudah skit nak trima ckp org,, dlu pantang tego jer aku mesti ckp mcm ko bagus sgt,skang ni alhamdulllah la,,, dan aku nak citer aku sronok men forum,, aku da bjya buang masaalah aku sedikit sebyk kat sini,,,tenQ sume2,, toce2
Back to top Go down
View user profile
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 3:08 pm

betoi.. aku setuju dgn kata2 arb...

tak silap aku bunyinya camni kan arb? "balighu anni walau ayyah"

(betoikan kalo kata2 dalam bahasa arab tu salah)

maksud: sampaikan kepadaku walaupun satu ayat.

tapi tu ler.. kita sebagai manusia.. cuma boleh menegur je. hidayah tu keje Allah s.w.t. kita takleh nak harapkan manusia berubah lepas kiter dah usaha macam2. sbb hidayah tu keje Allah s.w.t.

kadang2 jadi kaunselor pun pening gak aku didedahkan dengan pelbagai teknik dan teori.. di mana sepatutnya kalo aku bercakap begini, aku buat kaedah camni, hasilnya patut jadi camni. tapi sebenarnya hakikatnya, tidak

dalam kuliah aku sem lepas, iaitu psikologi dalam perspektif Islam banyak menyedarkan aku. (terima kasih kat ustaz zuljalaluddin yang banyak sedarkan aku).

kalau ikut teori behaviorisme (teori barat), tingkahlaku manusia boleh ditafsirkan sebagai:

Stimulus => Respons
(rangsangan) (tindakbalas)

tetapi, teori behaviorisme ini melupakan satu benda. pe dia? iaitu Allah s.w.t.

seharusnya dalam hidup kita, tingkahlaku manusia ditafsirkan seperti ini:

Stimulus + free will/ => Respons
Allah's will
(rangsangan) (pilihan manusia/ (tindakbalas)
takdir Allah)

ok.. mungkin kawan2 kurang paham kan? meh sini aku bagi dari sudut dakwah.
(sbb ni ruangan agama kan?)

katakanlah kes aku dgn adik gothic tu.

aku baik dgn dia, kawan rapat dgn dia, belikan dia buku panduan solat semua. tapi apabila dia memilih (free will) untuk degil, tak mo ikut gaya aku, dia takkan berubah jugak kan?

ok.. kes masih lagi sama.. aku bagi situasi yang lain plak.

aku baik dgn dia, kawan rapat dgn dia, belikan dia buku panduan solat semua, tetapi belum sempat pape.. dia pindah. kat tempat lain plak rangsangan nak berubah tu takde. aku nak contact dia tak dapat2. dia akan kekal dengan kejahilan dia, kan?

apa yang kita boleh buat sekarang nih.. kita tegor dengan cara yang berhikmah. tak semestinya dengan kata2, dan sebenarnya dakwah yang terbaik ialah dengan kita sendiri tunjuk contoh yang baik pada orang tu. manusia nih ada segan silunya. kalo dia orang jenis weng2 pun.. biler kita ada.. semua pakat2 jadi skema.

tapi kita takleh nak harapkan dia orang jadi baek terus. mungkin dia orang jadi skema sbb hormat kita je. biler kiter takde... jadi macam tu balik.

aku teringat kata2 ustaz, kawan2 aku.. kalo setiap kali aku mula rasa give up biler handle kes sesaper. "lina.. hidayah tu keje Allah lina.."

ya!

hidayah tu keje Allah s.w.t.

kita manusia cuma boleh berusaha.

tapi untuk melabel, marah2, melaser tak tentu pasal... aku tak beberapa setuju. jgn ada sesetengah kawan2 kita di luar sana jahil. bukannya tak mo berubah.. tapi sbb jahil dan tak tau cara terbaek nak berubah.

kecualilah kalo dia mmg tak mo berubah, pastu degil, kemudian tak reti hormatkan kita. pastu siap provokasi lagi.. buat macam2 soh orang lain sama2 boikot kita.. ha.. itu mmg melampau ler.

sbb ada dalam al-Quran, ayat yang menyatakan maksudnya lebih kurang..

"dan mereka tetap memilih untuk menutup pintu hati mereka. sesungguhnya tempat mereka adalah di neraka:

(saper yang tahu tolong betoikan fakta ni ek?)

kalo jumpa orang nih, mereka wajib diperangi. tetapi jangan sangka yang seksi2 luar sana, semua buruk2. kadangkala hati mereka, jauh lebih ikhlas daripada kita yang nampak baek ni.

korang pernah tak baca karya A. samad said, "serina" ? (aku pun tak baca gak sebenarnya. ) tapi karya nih adalah berkenaan dengan seorang pelacur yang baek hati dgn seorang budak lelaki.

serina adalah kisah hidup sebenar a.samad said di singapura. di mana, dia berkenalan dgn seorang pelacur yang sangat baek ati. namanya serina. pelacur itulah yang banyak bagi dia wang untuk membantu persekolahannya. walaupun mak dia tak suka dia kawan dgn serina, tetapi dia tetap berkawan dgn serina.

sehinggakan saat yang paling dia takleh lupa sampai sekarang, iaitu ketika dia takde duit untuk ambik exam. dia mengadu pada serina. serina terus je soh a.samad said tunggu kat luar bilik hotel. lepas dia 'keje', dia kuar dari bilik tu.. terus dia berikan duit pada a.samad said.. supaya dia boleh ambik exam di sekolah dia.

serina tu banyak kali menasihati a.samad said, belajar baik2. jangan jadi macam dia. dia akan tolong mana yang dia mampu. dia selalu harap a.samad said jadi orang yang berguna. lepas perang dunia kedua meletus, kampung yang mereka duduk dibom tentera jepun. hubungan dia dgn serina putus camtu je.

dan akhirnya.. a.samad said mengabadikan SERINA dalam karya novel sulungnya. di mana.. selepas novel itu diterbitkan, nama beliau semakin dikenali di dalam negara.

sama2lah renungkan...

wallahualam.




p/s daripada.. insan yang tak beberapa baek.
Back to top Go down
View user profile
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 7:56 pm

lupa aku nak highlight yang ni:
Quote :

dan aku nak citer aku sronok men forum,, aku da bjya buang masaalah aku sedikit sebyk kat sini,,,tenQ sume2,, toce2



aku pun hepi dgn forum nih...

sbb ada ko arb, anis, peace, macan, sri, lipanx, dea, lie.. dan kawan2 forum yang laen. terima kasih sbb hiburkan ati aku dengan keletah dan hujah2 korang.


p/s panx.. ampun.. lari topik.
Back to top Go down
View user profile
raffey-sama
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 509
Join date : 2009-04-14
Age : 31
Location : tmn desa manjung point,manjung...huhu

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 8:45 pm

ape yg korg sume ckp 2 sume btl...tapi kte hdp kat dunia ni...xkn lari nye wlupon serpihan...bab pakaian...aku dlu penah pkai jubah,serban,kain pelikat...bleh di katakn seharian aku berpakaian bg2...tp mse 2 aku dlm suasana agamA..hr2 aku penuh ngan amal ibadah,ngaji,zikir,solat wajib n sunat mg aku xpenah miss..doa,beriman n bertawakal pd nye...smua 2 suasana agama...tp kisah aku yg lps yg mne merubah aku spenuh nye...tp skunk aku brade di suasana dunia...maka pengaruh n dugaan nya lbh dasat yg sampe kte ni x prasan yg sbnrnye kte di uji oleh TUHAN dgn ujian yg xtawu ape yg kte akn berdepan..berbalik pd bab pakaian..da lumrah manusai...smua yg popular mst dprg nk ikt..xbyk sket,,xsket,byk...klu yg da kayer sgt or bajet famous sgt 2...xkre la miskin or kayer...klu ade jer...mst dedah sne dedah ni...yg laki lak...ikt punk la,emo la,hop la...mcm2 lg...yg laki tapela..ttp aurat.yg gurl plak?cmner?aku da penah tgk wanita yg ttp smua aurat...bleh npk mate jer...yg lain pon xnpk...ape pon kekal kn care anda sajer...jgn la melebih sgt...xkisah la LAKI OR POMPUAN K...

_________________________________________________

KIPASSUSAHSUSAHMATI
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/ruffeykun
lipanx_laut
Police
Police


Posts : 970
Join date : 2009-04-12
Location : taiping--> ipoh---> kajang ---> taiping

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 8:59 pm

bukan sepatut nye kita rasa pelik tgk orang yg berpakaian seksi ke.. ??????????????????????????????????????????<<,--ko tak penah/ tak suka tgk org seksi ke?...

pakaian memamng tak mencermin kan seseorang pun..cuba ko tgk org2 yg berjiwa seniman..contoh..a.samad said...dia kaya beb...ada ferari 2 bijik...kira bg aku kaya la tu...umah besar beb...tapi pakaian dia?..kata kan dia tu tak terkenal...tgk dari pakaian..mesti org ingat..ishh pakcik ni..janggut panjang..pengotor..mesti ssh hidup ni..so dari mana kata pakaian mencermin kan seseorang?..dulu mmg beb..zaman2 tak de pencegah maksiat dulu..zaman2 AR Badul still jadi hero kat filem2..zaman tu ok..leh cakap pakaian mencerminkan seseorang...zaman tu kalau nak minang anak dara org pun..bila mak kita tgk pakaian anak dara org tu seksi...terus kansel...

contoh satu lagi..ustaz akhill tu..ala yg org panggil ustaz rock tu...tgk dari pakaian dia tak nampak pun macam ustaz...rileks je...so dari mana yg kata pemakaian tu mencermin kan seseorang???..
tudung bg pompuan mmg wajib beb pakai..full stop..kenapa ada yg tak nak pakai?..tu masing2 la ek nt jawab kat Allah..aku tak campur nt kat sana...kalau Allah tya aku nt..aku dah jawab..aku dah tegur kata pakai tudung tu wajib...


satu lagi aku pelik...kenapa sikit2 kita nak selit kan hadis2?...ye betul kita ni org Islam..dan aku hargai nye sgt2...tapi kan..nabi berdakwah pun tgk tempat dan suasana dan cara masyarakat sekeliling kan? ....tak main hentam jek. kan..so maksud aku..sini forum tuk bersantai2..rileks2...nak berhadis2?..ada ruang nye tersendiri...satu lagi ..ye mmg org yg pakaian terdedah ni ...mmg dia dosa..tusemua dah di tulis dalam ALquran...dan dia mmg akan di soal oleh Allah nt...tapi kita tahu ke dia akan masuk SYURGA atau neraka?...SYURGA neraka ni kan kerja Allah... ada belajar ilmu hakikat makrifat?..kalau ada bagus la..kalau tak de tya ustaz masing2...aku bukan ape...mmg bagus kita ikut cakap ustaz kita tu...dia la guru kita...dia ajar kita...tapi kita jgn puja..bangga kan dia...sbb kene ingat..ustaz tu bukan maksum right?...ntah2 dia tu perogol ke ..penagih dadah ke...pencabul ke dulu...bagusla ustaz tu insaf kan..aku tak kata salah kita belajar ngan ustaz ..cuma jgn bangga kan ustaz..sbb nt leh jadi taksub beb ..sbb ustaz pun manusia kan?so makna nya bukan nye ustaz2 ni lahir kje dunia terus maksum kan?..ustaz pun akan remaja..membesar..lalui kehidupan dunia ..kan?..so pk2 la ek .....dan satu lagi jgn suka2 jatuh kan hukum kat seseorang...kita sapa nak jatuh kan hukum beb??..jatuh hukum hanya kerja ALLAH beb !....BUKAN KE ORG YG BERILMU TU BYK DIAM..JENIS RILEKSSSS JE...TAKKECOH PUN...dan aku jugak paham..selalu org yg byk kecoh ni..selalu nya dia jenis yg baru belajar..ttg agama...untuk perhatian...aku bukan benci ustaz2 ustazah2...aku perlukan depa semua tu....tapi dalam memilih kita kene cari yg terbaik kan?... satu lagi..kalau nak cari ustaz/guru yang baik tak semesti nye yg ada master dari mana2 kolej..org tua2 kpg byk yg boleh ajar kita..IJAZAH YG TERBAIK DTG DARI PENGALAMAN DAN BERCAKARAN...

pasal pakaian seksi tu...kita hanya boleh nasihat kan dia pakai yg elok...sbb masa nabi Ibarhim hendak di bakar oleh org2 jahat dulu...ada seekor burung dtg..terbang dgn air yg penuh di paruh dia...so..burung2 lain tya...kenapa bawak air dalam paruh?...burung tu jawab..aku nak padam kan api yg bakar nabi Ibrahim..ini saja yg mampu aku buat...walaupun air aku bawak sikit..namun ini saja yg aku terdaya...nak tahu lebeh lanjut baca kesah nabi Ibrahim ek ....

haha..agak panas kan komen aku kali ni



satu lagi pasal penagih dadah tu...maksud arb tu kita kene dgr cakap penagih dadah ke?...kalau penagih dadah tu tgh lalok ?..kita kena dgr gak ke?..adakah kata2 penagih yg tgh lalok tu kata2 dari Allah?...

bekas penagih dadah aku boleh dgr lagi cakap..kalau penagih dadah sori la beb !

_________________________________________________
~BESAR ~ KERAS~ TEGANG~ PANJANG~


Last edited by lipanx_laut on Tue May 19, 2009 9:22 pm; edited 2 times in total
Back to top Go down
View user profile
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 9:05 pm

yess... aku sokong kata2 raffey.

kalo hidup dalam suasana agama, boleh ler nak bertudung labuh, berjubah semua. sbb suasana pada ketika itu sangat menyokong kita.

tapi kalo berhadapan dengan dunia nyata.. bolehkah korang begitu?

sedangkan kawan aku yang dulu sama sekolah, sama2 tudung labuh pun.. sekarang dah lain gayanya. kecuali sorang kawan aku je maintain tudung labuh, pasal dia ustazah. yang lain? walaupun mereka cikgu sekolah (sepatutnya takde masalah nak pakai camtu pasal cikgu sekolah kan?) pun dah takde pakaian camtu lagi.

dan ada kawan aku sendiri cakap, kenapa dia tak pakai tudung labuh bulat cam dulu. dah mula pakai mekap skit2. pakai tudung masih lagi labuh 60 inci, tapi dah berfesyen. berbelit ker.. tak pun pun silang kat depan. dia cakap.. pasal suasana dia. dia mmg rindu zaman dia bertudung labuh semua.. tapi suasana tak support dia. dan kalo dia pakai camtu nanti, mungkin akan efek kerja dia dan sebagainya. dia cakap dgn aku, janji dia tutup aurat, maintain pakai stokin tangan, stokin kaki.

dan bila sampai isu nih pada ustazah kami.. mmg ustazah kami mengangguk je biler dengar penjelasan kami semua.

"ustazah faham kenapa kamu semua dah mula berubah gaya. walau apa pun, ingat semua pesanan ustazah masa kamu kat sekolah dulu."

dunia di luar sana.. tak serupa dgn apa yang kita belajar di sekolah agama, apa disiplin yang diterapkan di asrama, dan tak sama dengan apa yang mak abah kita terapkan di rumah.

dan belum tentu yang pakai tudung labuh nih sampai akhir hayat pun maintain tudung labuh. jgn

pensyarah aku sendiri kongsi kisah dia. dia dulu sekolah agama, lepas abes SPM, buat reunion.. tahu2 ada kawan2 dia yang free hair. dan lepas dia dah dapat degree, kawan2 yang free hair tu pulak bertudung balik... yang dok pakai tudung nih plak bukak tudung

dan ada sorang lagi kawan aku citer, dia nih sekolah agama. sorang kawan pempuan dia, top student kat sekolah dia.. SPM mmg tip top, dan dulu pernah pakai purdah.. sekarang nih kalo pergi keluar.. pakai sleeveless dgn short je. padahal kat sekolah dulu hafaz yassin. biler dia jalan dgn kawan aku (yang maintain pakai tudung 50 inci), dia ajak kawan aku makan. kawan aku tak mo.. terus kawan dia balas, "naper? puasa sunat isnin ker?" kawan aku senyum je. nak hujah pun tak reti.. pasal kawan dia nih mmg top student. kalo berdebat hal agama, dgn ustaz semua laju je dia. hafizah tu.. jadi camtu..

jadi apa silapnya?

apa masalahnyer?

ini yang macan cuba nak bawakkan pada korang semua.. dan aku juga ingin kongsi pengalaman aku dgn korang.

belum tentu kita yang nampak baek ni pun kekal beriman sampai ke akhir hayat.

ingat kisah barsyisya?

ahli abid yang akhirnya mati dalam keadaan kufur.

dan ingat kisah pelacur bagi minuman pada anjing kehausan.. mati dia masuk syurga?

sama2lah muhasabah diri. wallahualam...


p/s aku mmg setuju dgn panx, pakaian tak melambangkan pape pun. sbb ada pensyarah kat kolej aku nih pakai selipar jepun je, dgn rambut afro, janggut panjang. tapi saper sangka.. dia sebenarnya pakar matematik di mesia.. lol! janji.. tutup aurat.
Back to top Go down
View user profile
raffey-sama
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 509
Join date : 2009-04-14
Age : 31
Location : tmn desa manjung point,manjung...huhu

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 9:38 pm

WAH,PANX...PEDAS SUNGGH KATA2 MU E2...TP IA PEDAS TETAP BERISI...RILEX PANX NPK SGT KO DA BER'EMO'...SALJU PANX...TERIGT NASIHAT UST AKU CKP..:BILA SEORG MUSLIM/MUSLIMAH BERKATA TNTG KEBENARAN MAKA BENAR KAN LA IANYA DR HADIS NABI TP UST DAKU BG KAT AKU SBG NASIHT...SO AKU BENAR KN LA APE YG KORG BG 2...APEPON...PANDANG LA LANGIT LIHAT KEBESARAN NYA...DIA TAHU APE DIA WAT...AKU CKP NI UTK DRIKU BKN UTK KORG...YG BAIK DTG DR TUHAN YG BURUK DR DRI KU SENDRI.."DI AKHIRAT KELAK..KTE AKN DI BGN KN BERSAME2 DGN ORG YG KTE TIRU DIA CARE BERPAKAIAN"...WALLAHUALAM...

_________________________________________________

KIPASSUSAHSUSAHMATI
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/ruffeykun
lipanx_laut
Police
Police


Posts : 970
Join date : 2009-04-12
Location : taiping--> ipoh---> kajang ---> taiping

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 9:43 pm

bukan beremo raffey..cuma kekadang aku pelik..ye la kan..kenapa sikit2 nak berhadis2?...sedangkan nabi sendiri pun nak berdakwah..baginda tgk tempat...cara masyarakat...keadaan sekeliling..so makna nya nabi kita pun jenis cool je la kan?..macam2 skang ni manusia

_________________________________________________
~BESAR ~ KERAS~ TEGANG~ PANJANG~
Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 9:46 pm

haaaaa jwp 3 di atas ni la yg aku nkkn tepet ,padat ,jitu sekali ... aku x bermaksud komen2 yg len aku x terima lansung....cuma dlm dunia mcm2 kita kena tempuh....bapak ku pnh berpesan bahagian ko de kat para2...pandai2 la ko mengunakanya...maksudnya setiap org yg ptt mengajar kita dh menjalankn tugasnya masing2 cuma kita je la berfikir ngan waras mcmner nk mengunakan bahagian kita tu yg telah diamanahkn ....aku sokong panx pakaian bkn mencermingkn perwatakan seseorang....adoi serabut gak pale otak ni psl isu ni tp aku heran tuan pnya topik ni x de komen pn mn dia g ni ....merokok jap la semetara tunggu tuan kedaung pnya topik ni bg kesimpulan topik ni ke de yg nk komen lg silakn jgn malu2

_________________________________________________


hidup mesti mau appy
Back to top Go down
View user profile
peace™
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 1529
Join date : 2009-04-11
Location : slgr

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 10:00 pm

aku nak komen la skit jek..
walau pun aku ni tak pandai dalam bab camni..
tapi ape yang aku paham..
setiap perbuatan, percakapan harian nabi adalah dakwah..
kita manusia akhir zaman ni lah yang perlu ingat mengingati antara satu sama lain.. hadis nabi adalah penyokong untuk kita berdakwah..
bagi aku.. dimana2 tempat pon takpe kita nak letak hadis ni..
klu nak g bli buku n baca hadis, aku rasa tak ramai yang baca..
mungkin kat sini ade gak yang dapat membaca dan mengetahui hadis2....
kalau ade orang tak suka nak baca hadis ni.. biarlah..
mungkin ade orang yang ingin belajar.. tambah2 dalam forum macam ni.. macam2 kita boleh kongsi.. tak kira ape pon yang kita nak kongsi..
ini menunjuk kan forum ni penuh dengan ilmu.. bukan sekadar untuk hiburan semata2.. sentiasa ingat mengingati.. selagi benda tu tak menyesatkan kita.. tak salah... mari lah kita sama2 berkongsi ape yang kita tau.. dan pasal bab pakaian ni.. kalau nak cakap byk pon tak guna.. masing2 ade pendapat.. yang penting tutup aurat... dan mengikut yang di kehendaki dalam islam.. pakai macam mana pon takpe.. tul tak... aku suka cara raffey bagi pendapat..
maaflah kalau komen aku ni agak merapu ke. ape ke..
aku tak pandai nak buat ayat... n klu ade yang terasa aku minta maaf.. ini sekadar pendapat dan pandangan aku..
-peace no war-

_________________________________________________




Back to top Go down
View user profile
lipanx_laut
Police
Police


Posts : 970
Join date : 2009-04-12
Location : taiping--> ipoh---> kajang ---> taiping

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 10:23 pm

ye betul tu..kita ni manusia akhir zaman..perlu ingat mengingati...yesss...yesss hadis kita perlu hormati..sbb itu ada lah apa yg di buat oleh nabi yg di riwayat kan oleh sahabat2 nabi ...hadis pulak ada yg hadis sahih dan ada yg hadis palsu ...ada ke org yg tak suka hadis..ishhh dia tak suka hadis yg palsu je kot....huhu...kalau makan lauk ikan je hari2 leh tahan ke? sesekali tukar la lauk ayam kan...aku nak tya org tu la..yg asek2 nak berhadis ni...buat ke apa yg nabi sabda dalam hadis tu?..buat??? wow!!..alhamdulillah..so lepas ni kalau sape2 nak letak hadis...sila letakkan di riwayat kan oleh sapa?...dari rujukan kitab mana?...atas fahaman apa?..sapa perawi hadis tu?. sbb ini soal agama beb ! soal berat beb !...takat main letak aku pun boleh coy & paste je dari mana2...wakaka.. eh satu lagi...nabi pun berdakwah secara berpada pada...tak de main hentam kromo je...sbb nabi pun berdakwah tgk keadaan komuniti tu kan..berdakwah hanya bersandar kan hadis je ke???

cuba tgk penceramah fadilah kamsah tu sebagai contoh...style dia berdakwah...pehhh...kalau dia masuk kandang lembu...dia mengembu beb..kalau masuk kandang rimau dia mengaum beb...itu baru betul...
makna nya dia tahu apa kehendak masyarakat/ komuniti sesuatu tempat tu mahu...caya lah !

ada ke org yg nak belajar hanya melalui bacaan?? sbb kalau melalui bacaan nabi pernah cakap..ia umpama berguru dgn setan...bagus la bg sapa yg nak belajar dari hadis2 dari bacaan ..tapi kene ingat..takat bacaan je setan akan goda..then akam muncul la kata2 songsang yg suh kita tafsir sendiri apa yg hadis tu cakap ...bila nabi cakap?...baca la kesah nabi masa dia melawat pompuan tua yahudi yg sedang saket yang masa sehat nya pompuan yahudi tu amat benci kat nabi kita...cari la kesah tu k..aku dah lupa dah kesah tu kesah apa tajuk dia ...


bg sapa2 yg terasa tu sori la ek..ada ke yg terasa?

best berselisih pendapat ni... leh tukar2 pendapat.,...macam pakatan rakyat tu :-lamo: masuk politik lak ..ok lah mata dah ngantukk...esok sambung berilmiah lagi ye

_________________________________________________
~BESAR ~ KERAS~ TEGANG~ PANJANG~


Last edited by lipanx_laut on Tue May 19, 2009 10:58 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
lipanx_laut
Police
Police


Posts : 970
Join date : 2009-04-12
Location : taiping--> ipoh---> kajang ---> taiping

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Tue May 19, 2009 10:41 pm

arb_mtq wrote:
nabi pernah bersabda: "islam tu datang secara dagang dan akan pergi secara dagang"

dalam hadis ni nak citer mase islam mule ader dulu sume org pandang plik... ye la kan.. bnde baru... btul ke? leh caye ke? tapi lamer2 baru org tau kbenarannye.... tp nabi de ckp yg islam kan jd plik balik bile akir zaman nnti,, zaman kita ni la,ble pakai tudung labuh jer rase malu,,org sume pandang plik... tak caya try la pakai jubah g pasaraya... msti org pandang nye... byk lagi hadis2 nabi sal akir zaman ni...korg rajin2 la baca ek! Ya Allah! bimbinglah kami.. Jadikan kami dari golongan org yg Engkau redhai..amiiin

tenQ peace sbb ingatkan lik arb sal hadis ni

nak tya..hadis ni diriwayat kan oleh sapa?dari rujukan kitab mana?..sapa perawi dia? hadis sahih? ..sekadar bertya ...sbb byk hadis tak sahih ..selepas nabi wafat...tq

_________________________________________________
~BESAR ~ KERAS~ TEGANG~ PANJANG~
Back to top Go down
View user profile
arb_mtq
senior
senior


Posts : 432
Join date : 2009-04-13

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Wed May 20, 2009 12:40 am

hadis ni driwayatkan oleh imam muslim,,, hadis ni sohih,,,, ko tgk ni laman ni panx
http://www14.brinkster.com/akiranagasaki/frame/hadis40/hadis09.htm
http://www.haluan.org.my/v2/index.php?show=Cw0CEA5QXldeDVMRCw1dBw5aAwYDQFIOV1JfVl4GUkMPBltQVwE6ZDFhOTcwMDU%3D
http://members.tripod.com/hasan98/isdagang.htm

takpon ko search jer islam dtg secara dagang,, msti byknyer ko jumpe,,,
aku try gak caik dlm kitab sohih muslim,byk siot,,tak tlalu rasenye,,lagipon aku bukan paham sangat,, tu yg i search kat google tuu,,huhuuhu,,, hadis ni aku blaja mase form 1 ngan form 2,, tu yg aku ingat sgt tu,, sbb lps pd tu aku asyik lari dari klas,asal de klas jer aku lari,,asal aku lari jee ader klas,,,


Last edited by arb_mtq on Wed May 20, 2009 1:29 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
arb_mtq
senior
senior


Posts : 432
Join date : 2009-04-13

PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Wed May 20, 2009 12:56 am

panx,,,, aku jumpe dah,,, dlm kitab sohih muslim,bab 65(bab menerangkan mulanya islam itu plik dan kembali plik),hadis ke 232,m/s 106 dan 107,,, huhuhu,,seronok giler aku,,,
tenQ panx... klu ko tak tanye camtu, ntah bler bru nak bukak kitab,,huhuhu,, meh aku nak flux skit
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..   Today at 8:20 pm

Back to top Go down
 
PAKAIAN REMAJA: Dimana Silapnya?? Meh Kita Fikirkan..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Kita will be coming to Excel CS at JCube on 1st October 2011
» A-ano.... K-konichiwa... watashi no namai wa... K-kita desu

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
perak1 :: .::INFORMASI::. :: ::SUDUT AGAMA:: .::RELIGION SITE::.-
Jump to:  
Top posters
peace™ (1529)
 
miss-lady (1280)
 
sriteddy™ (1157)
 
salju (1063)
 
lipanx_laut (970)
 
macan_sparrow (742)
 
kuyie (668)
 
raffey-sama (509)
 
arb_mtq (432)
 
luvfama (297)
 
LATEST MOVIE TODAY
.:Sila click pada gambar dibawah untuk download boxoffice movie perak1 semoga terhibur :.