perak1
Selamat datang Ke Perak1 forum** Kepada pelawat, sila mendaftar untuk menikmati segala kemudahan Perak1 forum.** Diharap semua sahabat yg baru berdaftar, sila memperkenalkan diri anda di ruangan forum .anda juga boleh login forums ini dengan email FB anda danjangan lupa Like Fb perak1:KENALKAN DIRI ANDA:. Perak1 forum.** Pelawat yang mengalami masalah register atau login sila emailkan kepada khalifah_alammaya2000@yahoo.com(forum admin support).** Selepas mendaftar, anda akan secara Automatik telah menjadi ahli perak1 forum dan seterusnya anda boleh login untuk memasuki Perak1 forum tanpa menunggu sebarang e-mail pengaktifan akaun.Selamat melayari Perak1 forum PASTI CERIA BERSAMA KAMI.
perak1


 
HomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

?

Dapatkan Widget Ini Di Aku Punyer Lah! | Get RM100 A Week @ Blogger Tips


Share | 
 

 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
peace™
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 1529
Join date : 2009-04-11
Location : slgr

PostSubject: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Tue May 05, 2009 10:17 am

13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!

Kehidupan seharian yang sibuk dan permintaan demi permintaan yang menyesakkan dari tempat kerja dan rumah sudah pasti membuatkan kita hilang arah. Fikiran yang berserabut boleh mengurangkan fokus kepada perkara-perkara utama yang perlu diselesaikan. Akhirnya, kerja tak selesai dan fikiran makin berserabut.Untuk menjadi seorang yang produktif, kita perlu mempunyai pandangan yang jelas dalam membezakan perkara yang penting dengan perkara yang kurang penting. Kita harus mempunyai fikiran yang tenang untuk tujuan ini. Ambillah langkah-langkah dibawah ini untuk menenangkan fikiran anda.

1. Tarik Nafas

Ingat lagi bagaimana anda bersenam di waktu pagi semasa bersekolah dulu? Ingat lagi bagaimana kita memulakan senaman dengan menarik nafas dengan kaedah yang betul? Gunakan teknik ini untuk mula mengosongkan fikiran anda.

2. Ambil Wudhuk

Jika anda seorang yang beragama Islam, mengambil wudhuk boleh menenangkan fikiran. Kembali kepada fitrah manusia dapat memantapkan lagi rohani kita dan air yang bersih boleh mengembalikan kita kepada fitrah kejadian. Air yang segar dapat memberi tenaga dan fokus yang diperlukan dan wajah akan pasti kembali ceria.

3. Tulis

Ada banyak perkara yang bermain di dalam fikiran anda. Anda perlu mengenalpasti apa sebenarnya yang anda fikirkan untuk membolehkan minda mengurus perkara-perkara ini. Cara yang paling mudah adalah dengan menulis satu-persatu apa yang anda sedang fikirkan. Jangan cuba untuk mengenalpasti kategori perkara-perkara ini dahulu, teruskan sahaja menulis.

4. Kenalpasti Yang Utama

Setelah anda rasa puas dengan apa yang anda tulis, anda kini perlu kenalpasti yang mana yang paling utama. Tandakan dengan nombor atau gunakan “rating system” yang baik untuk membantu anda dalam proses ini. Lebih baik lagi jika anda klasifikasikan perkara-perkara ini berpandukan matlamat hidup anda dan apa yang paling penting dalam hidup anda; keluarga? kerjaya? cinta?

5. Buang Yang Tidak Penting

Pangkah atau padamkan perkara-perkara yang remeh dan tidak relevan. Perkara-perkara remeh yang anda fikirkan boleh jadi perkara seperti “Apa yang kekasih lama aku sedang lakukan?” atau “Osama hidup lagi kah?”. Anda akan dapat lihat yang kebanyakan perkara yang bermain di fikiran anda sebelum ini adalah perkara-perkara yang tidak relevan dan hanya membuatkan anda kurang produktif dalam menyelesaikan urusan harian dan masalah-masalah lain yang lebih penting. Perkara-perkara inilah sebenarnya yang menghalang anda untuk berfikir secara bijak.

6. Cukup Rehat & Tidur

Dengan memejamkan mata, atau memandang jauh ke arah kehijauan alam akan dapat memberi anda perasaan yang tenang. Tidur yang tidak cukup bermakna minda anda tidak mendapat rehat yang secukupnya. Sebab itu minda anda liar berfikir. Pejamkan mata untuk seketika di waktu rehat anda, atau keluar ambil angin dalam keadaan yang selesa dan positif.

7. Kurangkan menonton TV atau membaca akhbar di waktu pagi

Akhbar harian kita saban hari penuh dengan berita-berita yang menyanyat hati. Jenayah, kemalangan, bencana dan lain-lain boleh memberi tenaga yang negatif kepada kita. Jika anda mengamalkan tabiat membaca berita-berita ini di waktu anda bersarapan, anda akan bermula hari anda dengan pandangan yang negatif. Bangun pagi sahaja fikiran anda sudah berserabut. Elakkan atau tukar masa anda untuk membaca akhbar.

Menonton TV dengan berlebihan akan membuatkan fikiran anda menerawang jauh tentang perkara-perkara yang cuba disampaikan dalam rancangan yang anda tonton. Fokus anda kepada perkara yang lebih penting akan terjejas kerana anda mengizinkan info-info dan idea-idea baru ini masuk ke dalam minda anda. Kurangkan menonton TV.

8. Kembali Kepada Alam

Dalam kehidupan kota yang sibuk dan sesak, kita semua bergerak dengan pantas. Teknologi masa kini menjadikan kehidupan harian semakin laju. Mengembalikan diri kepada alam semulajadi akan dapat melambatkan waktu dan membolehkan anda hidup dalam waktu kini; Bukan hidup dalam waktu dahulu atau waktu hadapan, di mana anda terkejar-kejar dengan impian demi impian dan dilambatkan pula dengan kisah-kisah sedih dan sesalan demi sesalan tentang apa yang sudah pun berlaku. Bawa keluarga anda mandi air terjun atau pergi memancing dengan rakan, dan waktu akan menjadi perlahan bagi anda. Bila waktu bergerak perlahan, anda akan dapat memberi fokus.

9. Lepaskan

Anda risau tentang sesuatu? Anda rasa tidak puas tentang apa yang telah anda lakukan? Rasa marah? Berdendam? Tertekan? Cara yang paling mudah untuk mengosongkan fikiran yang berserabut adalah dengan mengalah dan melepaskan. Kita perlu menjadi seorang yang berjiwa mantap dan tegas dalam mengawal perasaan untuk membolehkan diri maju ke hadapan. Walaupun perasaan-perasaan ini adalah semulajadi, tetapi kebanyakannya adalah tidak menguntungkan. Fikirkanlah.

10. Kemas Ruang Anda

Tempat kerja atau kediaman anda perlu sentiasa berada dalam keadaan yang kemas. Mata kita sentiasa melihat, dan melihat keadaan yang tidak kemas sedikit-sebanyak akan mempengaruhi minda anda. Kita cuma tidak sedar akan hakikat ini. Ambillah tindakan dan inisiatif untuk mengemas dan anda pasti akan mendapat tenaga yang baru.

11. Berkongsi Masalah

Jangan simpan permasalahan anda. Jika anda mempunyai kekasih atau seseorang yang penting dalam hidup anda, berkongsilah masalah anda dengan mereka. Mendengar masalah orang lain juga dapat membantu anda dalam menyelesaikan masalah anda sendiri. Kadang-kadang kita tidak sedar tentang sesuatu yang lebih baik sebagai jalan penyelesaian. Dengarlah dan berbicaralah dengan hati dan minda yang terbuka.

12. Sedikit Lagi

Ingat lagi perkara-perkara yang anda tuliskan dalam langkah ketiga hingga langkah kelima? Buang separuh dari perkara-perkara ini.

13. Buat

Fikir dan buat. Jangan fikir dan terus berfikir. Buat perkara yang paling penting dan tidak mengambil masa yang lama terlebih dahulu. Jangan bertangguh!

Semoga fikiran anda kurang berserabut untuk hari-hari yang mendatang!




_________________________________________________




Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Thu May 07, 2009 11:40 pm

bnyknya peace meh merokok pasti fikiran terus kosong
Back to top Go down
View user profile
arb_mtq
senior
senior


Posts : 432
Join date : 2009-04-13

PostSubject: Re: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Fri May 08, 2009 3:22 am

dulu stiap kali rokok aku abis msti aku nak bli
stiap kali aku bli rokok,msti kire aku nak prabih cepat,
sbb aku nak brenti... nak kate tenang tu tak sangat la..
tp LAYAAAAAAAANNN
Back to top Go down
View user profile
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Thu May 14, 2009 8:29 am

13 cara tu mmg mudah untuk dilaksanakan..

tapi tak semudah tu nak ilangkan pemikiran yang berserabut.

Back to top Go down
View user profile
jimbet_______.sin4
Site Admin
Site Admin


Posts : 206
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : tmn astakona

PostSubject: Re: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Fri Jun 05, 2009 1:52 pm

salju wrote:
13 cara tu mmg mudah untuk dilaksanakan..

tapi tak semudah tu nak ilangkan pemikiran yang berserabut.


betul3 tapi lau pasal tido tu bg aku yg terbaik
aku jenis simple ... aku hidup dengan care aku ... lau aku serabut dan semak aku akan tido tanpa kire ape yg akan jadi .... org panggil pon aku buat xtau ... tp kebanyakan kawan2 aku sume da paham lau diorang tengok aku x banyak cakap dan tido pintu bilik berkunci diorang xkan kacau aku ... sebab diorang tau aku cuma tido kunci bilik bila mood aku x baik ....
Back to top Go down
View user profile http://www.klgc-3.forumotion.com
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Fri Jun 05, 2009 2:41 pm

aku pun samalah bet...

kalo aku serabot... peduli hape aku!... . kelas pun monteng.. makan pun tak... semua pun aku buat tak tau... tido je.. paling lama aku tido sampai 12 jam

housemet aku semua takot nak kaco aku.. sbb kalo dia orang kejutkan aku.. mesti kena marah2 nanti.. sbb aku bukannya pasan apa yang aku dok bebel kat dia orang nanti.
Back to top Go down
View user profile
miss-lady
Admin
Admin


Posts : 1280
Join date : 2009-04-10
Age : 28
Location : sabah & perak

PostSubject: Re: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Fri Jun 05, 2009 2:42 pm

Quote :
betul3 tapi lau pasal tido tu bg aku yg terbaik
aku jenis simple
... aku hidup dengan care aku ... lau aku serabut dan semak aku akan tido tanpa kire ape yg akan jadi .... org panggil pon aku buat xtau ... tp kebanyakan kawan2 aku sume da paham lau diorang tengok aku x banyak cakap dan tido pintu bilik berkunci diorang xkan kacau aku ... sebab diorang tau aku cuma tido kunci bilik bila mood aku x baik ....

nothing i can say..u same like me but not for 100%..

_________________________________________________
Kebanyakan dari kita tidak mensyukuri apa yang sudah kita miliki, tetapi kita selalu menyesali apa yang belum kita capai
Back to top Go down
View user profile
jimbet_______.sin4
Site Admin
Site Admin


Posts : 206
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : tmn astakona

PostSubject: Re: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Sat Jun 06, 2009 5:12 am

salju wrote:
aku pun samalah bet...

kalo aku serabot... peduli hape aku!... . kelas pun monteng.. makan pun tak... semua pun aku buat tak tau... tido je.. paling lama aku tido sampai 12 jam

housemet aku semua takot nak kaco aku.. sbb kalo dia orang kejutkan aku.. mesti kena marah2 nanti.. sbb aku bukannya pasan apa yang aku dok bebel kat dia orang nanti.

kau ok lagi 12jam .. aku penah tido 2 hri stret.. sebab aku serabot sal company .. hahahaha aku sedar jer aku tido balik ... tp bila serabut kite tdo .. kite susah nak lapa ... tp... bila aku bangun jer 2 ari kemudian aku rase segar gile tros 3 ari aku x tido ... giler betol
Back to top Go down
View user profile http://www.klgc-3.forumotion.com
sriteddy™
Site Admin
Site Admin


Posts : 1157
Join date : 2009-04-20
Location : a place called heart

PostSubject: Re: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Sat Jun 06, 2009 5:22 am

best la korang..yg aku ni ssh nak tido..pe cite
penah 2 hr tak tido.. lg serabut lg xleh tido..
skg pun tgh serabut ni..
Back to top Go down
View user profile
peace™
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 1529
Join date : 2009-04-11
Location : slgr

PostSubject: Re: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Mon Jun 08, 2009 3:11 am

serabut.. perabut.. sabut.. rambut... but... kelam kabut.. berebut.. duk dalam but.. sambut... mabut.. kabut... ape daaa.. but..

_________________________________________________




Back to top Go down
View user profile
sriteddy™
Site Admin
Site Admin


Posts : 1157
Join date : 2009-04-20
Location : a place called heart

PostSubject: Re: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Mon Jun 08, 2009 12:50 pm

pandai la kata aku
nah amik nih
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: 13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!   Today at 1:10 pm

Back to top Go down
 
13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Yang Wenli vs Universal
» Ixora chinensis -"santan"
» Yang Zing (Cosmic Dragons) Arrived to TCG!
» Meet Pragya and Bulbul : Kumkum Bhagya sisters
» Yang Zing Deck

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
perak1 :: .::INFORMASI::. :: ::SUDUT KAUNSELING:: .::COUNSELING SITE::.-
Jump to:  
Top posters
peace™ (1529)
 
miss-lady (1280)
 
sriteddy™ (1157)
 
salju (1063)
 
lipanx_laut (970)
 
macan_sparrow (742)
 
kuyie (668)
 
raffey-sama (509)
 
arb_mtq (432)
 
luvfama (297)
 
LATEST MOVIE TODAY
.:Sila click pada gambar dibawah untuk download boxoffice movie perak1 semoga terhibur :.