perak1
Selamat datang Ke Perak1 forum** Kepada pelawat, sila mendaftar untuk menikmati segala kemudahan Perak1 forum.** Diharap semua sahabat yg baru berdaftar, sila memperkenalkan diri anda di ruangan forum .anda juga boleh login forums ini dengan email FB anda danjangan lupa Like Fb perak1:KENALKAN DIRI ANDA:. Perak1 forum.** Pelawat yang mengalami masalah register atau login sila emailkan kepada khalifah_alammaya2000@yahoo.com(forum admin support).** Selepas mendaftar, anda akan secara Automatik telah menjadi ahli perak1 forum dan seterusnya anda boleh login untuk memasuki Perak1 forum tanpa menunggu sebarang e-mail pengaktifan akaun.Selamat melayari Perak1 forum PASTI CERIA BERSAMA KAMI.
perak1


 
HomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

?

Dapatkan Widget Ini Di Aku Punyer Lah! | Get RM100 A Week @ Blogger Tips


Share | 
 

 perkara yang perlu di fikirkan sebelum bercinta....

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
peace™
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 1529
Join date : 2009-04-11
Location : slgr

PostSubject: perkara yang perlu di fikirkan sebelum bercinta....   Mon Apr 27, 2009 9:03 am

:-X: :-X: :-X: :-X: :-X:
1. Sudahkah anda bersedia untuk bercinta?
Adakh sdh bsedia mehadapi risiko di dlm pcintaan?Adat org mngatakan cinta itu bersatu,& ada kalanya ia mbutakan mata.Manakala yang tidak nampak jlnnya habis hancur masa dpn hidupnya.
Cinta tidak semestinya bersatu, ada kalanya ia terputus di tengah jalan. Dan ada kalanya ia berjaya sehingga ke jinjang pelamin. Risiko putus cinta selalu membuatkan manusia seolah-olah putus asa. Hilang hala tuju hidupnya. Entah berapa ramai yang sudah menamatkan nyawanya sendiri bila cinta nafsu lebih diharapkan dari cinta kepada Illahi.

2. Apa matlamat Anda bercinta?
* Mungkin untuk mrosakkn anak gadis @ hati orang lain?
* Ikut-ikutan atau suka2 je?
* Utk mcari pganti psngan yg telah pergi?tetapi sekiranya ia ingin kembali semula suatu hari nanti, anda dengan rela diri meninggalkan pasangan baru anda yang telah dberikan harapan?
* Sekadar cinta monyet yg tiada matlamat di masa hadapan?
* Untuk mendirikan rumah tangga yang membawa kasih sayang dan rahmat dari ALLah?
Orang yang mulanya bercinta - hatinya akan berbunga-bunga.Tdk ia sedar apa yg blaku di sklilingnya kerna dsibukkan dgn apa yg dicintainya.Segalanya nampak cantik, molek,comel & sempurna belaka. 'Pijak semut tidak mati'.Segalanya bjln dgn pnh optimis dan positif. Lalu mungkin 'menipu diri sendiri' sdh mjadi pegangan agar hubungan blangsung dgn mnarik & dpt dkekalkan.
Apabila perhubungan cinta anda mulai 'berkelap kelip'-mulalah anda akn bfikir semula akn buruk dan baikny psangan anda.Mungkin ketika ini anda akn berusaha mencari solusi.Sekiranya bjaya phubungan anda akan bjln spt biasa.Dan sekiranya dalam bahaya, ia akan membawa kepada 'putus cinta'. Pkataan inilh yang menjadi penghancur jiwa,rasa kecewa,terhina,rendah diri, sakit hati,dendam,putus asa.Maka istilah2 cinta yang dahulunya bkisarkan fantasi,anda akan sdar ia bukanlah realiti.

3. Mengapa Anda Bercinta?
* Kerana ALLah?
* Kerana cantik rupanya? Mancung hidung, kumisnya tebal? Badannya serupa model? -yg pasti semuanya ini tidak kekal lama.Berapa ramai wanita yang mehidapi sakit barah kulit kerna taksubnya kepada yang dinamakan 'KECANTIKAN'?Brapa ramai pula yg sanggup berhutang,mengorbankan identiti sorg Muslimah dan Muslim krana ttarik dengan namanya KEMODENAN?
* Kerana duitnya? Harta yang bertimbun?
* Kerana empunya diri itu sendiri?
* Kerana Agamanya?Ia akan di bawa di dunia dan akhirat. Tetapi ramai juga yg tjerumus di lembah hina.Krana yg dbawa rupany selama ini adalah nafsu ttapi dsolek dgn nama Agama.
Anda akan dapat apa yang anda niatkan. Ingat perjalanan cinta sesama manusia amat jauh, dan mungkin juga dekat, ataupun ia satu perjalanan yg x pasti.

4. Apa Modal Untuk Bercinta?
* Adakah dengan modal air liur? Atau jari jemari menulis sms?
Sedarkah anda?apabila bcinta & anda mletakkan sesuatu di dalam hati sseorg.Ini telah mberikan ia peharapan baru dlm hidupnya.Dan ia akan berusaha untuk mcapainya.Jika cinta anda sekadar cinta monyet,cinta utk mrosakkan anak orang,ikut-ikutan & hanya mjadikan org lain sbagai batu galas-CINTA NAFSU.Eloklah lupakan je. Anda hanya akan mjadikan diri anda sdiri bhn fitnah yg akan org ingat sampai bila2.
Sedarkah anda? Mahligai perkahwinan itu memerlukan pengorbanan bukan sahaja dari segi jari jemari dan air liur.Ttapi lbh dr itu adalah modal ilmu untuk mendirikan sebuah keluarga yang beragama, cintakan ALLah dan rasul-Nya. Modal harta iaitu pekerjaan dari sumber rezeki yg halal utk anda brikan kepada isteri,dan anak2.Modal hati dan perasaan untuk dikongsi, dfahami,ksabaran & sbagainya.

5. Berapa Lama Anda Ingin Bercinta?
* Seminggu?
* Sebulan?
* Tiga, empat tahun?
* Sehingga habis belajar?
* Cinta hingga ke akhirat?
Apabila anda bercinta,setiap pasangan pastiny ingin mengetahui smpai bilakah mereka akan bcinta?

6. Kos Cinta
* Duit yang hahabiskan semata-mata untuk sidia-telefon (sms, mms, chat etc),bil elektrik, bil internet,
* Masa yang anda korbankan untuk sidia
* Hati dan perasaan




Back to top Go down
View user profile
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: perkara yang perlu di fikirkan sebelum bercinta....   Sat May 02, 2009 3:24 am



cinta yang abadi ialah ikhlas mencintai kerana Allah s.w.t.

tapi tak semudah itu untuk mencintai kerana Allah s.w.t, kecuali mencintai isteri atau suami anda yang sah.

kenapa?

sbb dalam Islam sendiri, tiada istilah 'bercinta' antara wanita dan lelaki yang bukan muhrim. namun masalah mulai timbul, disebabkan dunia pada zaman sekarang menuntut kepada wanita supaya keluar daripada rumah, pergi belajar dan bekerja... dan menyebabkan wanita kini sudah lebih terdedah dengan dunia luar. disebabkan inilah, semakin ramai yang memilih pasangan hidup berdasarkan hubungan cinta, berbanding dgn jodoh yang diperkenankan oleh kedua ibu bapa ataupun keluarga.

dan pada pendapat peribadi aku, apa yang aku selalu berpikir sebelum bercinta ialah:

1. sejauh mana aku boleh menerima keadaan dia, dan dia boleh menerima keadaan aku.

- setiap orang ada kekuatan dan kelemahan masing2. jadi sebolehnyer aku akan timbang2kan kekuatan dan kelemahan orang tu sebelum menerima cinta dia. aku tak mo plak nanti dah bercinta, baru aku sedar, aku takleh nak tolak ansur dengan kelemahan dia dan tak mampu bimbing dia dgn kekuatan yang aku ada. aku juga mahu si dia mampu memperbaiki kelemahan aku dengan kekuatan yang ada pada dirinya. itu baru nama lengkap-melengkapi...

2. sejauh mana mak abah aku leh terima dia.

- ni syarat ketat skit. bukan aku nak kata mak abah aku memilih sangat, tapi dalam lingkungan garis hidup aku sekarang, agak sukar aku nak berjumpa dgn calon kesukaan mak abah. dan kalo jumpa pun.. biasanya dah berpunya.

3. adakah dia mampu nak handle aku yang ada masanya 'sukar' untuk dikawal?

- sukar dikawal ni bukan merujuk aku nih liar. tapi aku nih agak kompleks untuk difahami, diselami dan juga sukar untuk mengawal tindak tanduk aku. contohnya, aku bersikap agak feminist di mana aku selalu mepersoalkan lelaki yang menggunakan kuasa 'lelakinya'. mmg aku pempuan, tapi tak semua benda aku kena ikut cakap lelaki. aku ada pendapat peribadi, matlamat dan hala tuju aku sendiri. sejauh mana orang tu leh tahan dengan perangai aku yang camnih? hehehe

maka akhirnya, buat masa ni aku malas nak pk pasal cinta. hehehee...
Back to top Go down
View user profile
 
perkara yang perlu di fikirkan sebelum bercinta....
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Yang Wenli vs Universal
» Yang Zing (Cosmic Dragons) Arrived to TCG!
» Yang Zing Deck
» Yang Zing help
» Yang Zing Anti Meta Skill Deck

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
perak1 :: .::KOPITIAM::. :: .::CAKAP-CAKAP::..::TALKING PLACES::.-
Jump to:  
Top posters
peace™ (1529)
 
miss-lady (1280)
 
sriteddy™ (1157)
 
salju (1063)
 
lipanx_laut (970)
 
macan_sparrow (742)
 
kuyie (668)
 
raffey-sama (509)
 
arb_mtq (432)
 
luvfama (297)
 
LATEST MOVIE TODAY
.:Sila click pada gambar dibawah untuk download boxoffice movie perak1 semoga terhibur :.