perak1
Selamat datang Ke Perak1 forum** Kepada pelawat, sila mendaftar untuk menikmati segala kemudahan Perak1 forum.** Diharap semua sahabat yg baru berdaftar, sila memperkenalkan diri anda di ruangan forum .anda juga boleh login forums ini dengan email FB anda danjangan lupa Like Fb perak1:KENALKAN DIRI ANDA:. Perak1 forum.** Pelawat yang mengalami masalah register atau login sila emailkan kepada khalifah_alammaya2000@yahoo.com(forum admin support).** Selepas mendaftar, anda akan secara Automatik telah menjadi ahli perak1 forum dan seterusnya anda boleh login untuk memasuki Perak1 forum tanpa menunggu sebarang e-mail pengaktifan akaun.Selamat melayari Perak1 forum PASTI CERIA BERSAMA KAMI.
perak1


 
HomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

?

Dapatkan Widget Ini Di Aku Punyer Lah! | Get RM100 A Week @ Blogger Tips


Share | 
 

 Melayu Hari Ini?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
sriteddy™
Site Admin
Site Admin


Posts : 1157
Join date : 2009-04-20
Location : a place called heart

PostSubject: Melayu Hari Ini?   Sat Jul 25, 2009 7:06 am

Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Terengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu

Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh, pusat pemulihan , dulu di Pudu
Dan di jalan, lumba haram , rempit tak berlampu

Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan candu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu


Apa hobi orang Melayu
Terkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Berpusu-pusu pergi tengok pameran hantu

Sambil makan junk food, kuaci dan muruku
Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru
Apa pakaian Siti nak pakai itu pun nak tahu
Mana tak gendut berpenyakit selalu

Kalau nak berlagak Melayu masih nombor satu
Asal bergaye sanggup makan nasi dan tokyu
lol!

Boleh tak jumpa Melayu di kedai buku?
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
Ada jugak tapi kurang sangat mereka di situ
Kenapa Melayu jadi begitu?
Nak salahkan siapa ibubapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu
Nak harap Kerajaan saja membantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu
pasal jambatan bengkok atau siapa dia penghulu
Dan suka sangat dengan budaya ampu mengampu
Sampai bila kita nak tunggu

Bangsa Melayu jadi bangsa yang maju
Boleh! dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata Nabi ikutlah Quran dan sunnah ku
AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dahulu
tapi apa yang kita tahu, cuma baca bila nak halau hantu!!!!
Back to top Go down
View user profile
peace™
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 1529
Join date : 2009-04-11
Location : slgr

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Sat Jul 25, 2009 9:41 am



_________________________________________________




Back to top Go down
View user profile
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Sat Jul 25, 2009 10:58 am

Quote :
tapi apa yang kita tahu, cuma baca bila nak halau hantu!!!!

bagi aku bagus gak tu.. daripada tak baca langsung... lagi tak elok kan? sekurang2nya Allah bagi sebab dia dikacau hantu tu... sbb nak soh dia ingat pada Allah s.w.t yang Maha berkuasa..

aku malas sebenarnya nak bicara hal orang melayu nih... sbb dah lama isu tu dibangkitkan dalam idup aku. sejak aku kecik aku dah dengar banyak kritikan, baca banyak ulasan berat2 tentang orang melayu, tipikal melayu, macam2 ler. sekarang nih masuk plak kolej ABIM, yang memang memperjuangkan Islam dalam budaya melayu... mmg hari2 pun disogokkan dan diperdebatkan tentang isu melayu..

karang kalo aku taip banyak2... ada yang ngantuk plak.. sbb aku rasa isunya berat.. dan kalo nak berbicara tentang isu nih.. tak cukup di forum je. kena ada sesi perdebatan yang formal dengan ahli pengkaji bangsa melayu ni.

cuma ada satu fakta menarik aku nak kongsi dgn korang..

melayu nih bangsa yang sentimental, lembut dan halus jiwanya. apa yang aku perhatikan dan aku analisa.. terjadi banyak sangat hiburan kat mesia nih.. sbb orang melayu nak larikan diri daripada masalah dia. terlalu banyak tekanan dan desakan hidup dialami oleh orang melayu di mesia walaupun dah merdeka lebih 50 tahun. dari segi psikologi pun, ada satu teknik namanya 'helah bela diri' iaitu manusia cuba melarikan diri daripada kenyataan untuk mengurangkan tekanan dan kesedihan yang dialami. sbb tu budaya hiburan berlambak2 kat mesia nih... sbb masalah akar umbi orang melayu tu sendiri tak diselesaikan.

orang melayu nih hebat sebenarnya... kalo tak caya pergilah ke oversea. yang terer, hebat, terpelajar, berjaya.. orang melayu tu. orang melayu cuma lemah di tanah sendiri... sbb orang melayu disekat kreativitinya, disekat kemahiran dan kemahuannya. melayu nih mmg kreatif.. biler dah semua disekat2.. tu pasal memberontak tak tentu pasal. tapi di luar negara.. alhamdulillah... melayu sana mampu survive.. maju... dan bukan setakat tu je.. nilai2 Islam pun masih menebal dalam diri mereka.

mungkin yang menulis seloka nih hanya tengok melayu di mesia je.. tak tengok melayu di seluruh dunia.. kalo tak caya.. cuba cari melayu yang dok kat oversea... betapa bangga kiter dengan anak bangsa kiter yang berjaya kat sana... dan dihormati oleh masyarakat luar...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Admin
Admin


Posts : 256
Join date : 2009-04-10
Age : 32
Location : gerik,perak

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Sat Jul 25, 2009 2:39 pm

nak tgk melayu search kat YOUTUBE,jumpe le....

_________________________________________________
tolong sama2 majukan forums
Back to top Go down
View user profile http://perak1.forums2u.com
straighthead_goku
junior
junior


Posts : 46
Join date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Sat Aug 01, 2009 7:45 am

manusia djadikn same tarafny.xkire pe pon bangsany.sekira islam menjadi pgangan insya'Allah wlu dmana kite t'campak pasti brjaya.punca aku rase jati diri makin hilang.minda da t'jajah dek klemahan bangsa melayu itu sendiri.fahaman2 serta ideologi ahli dunia da jadi ikutan n pegangn.bila melayu yg konon ny mgaku islam da jauh menyimpang dari ajrn islam sebenar maka jgn di tangisi dan disesali jika bala Allah ditimpakn ke ats sesuatu kaum.sejarah telah mmbuktikn.begitu gak ngn bangsa melayu xdikecualikn dari kemurkaan Allah setelah melakukn kesalahan.so jadikn semua yg brlaku sbgai pgaran dlm menguatkn jati diri kita dlm menempuhi idop ni.setiap sesuatu kejadian kn de hikmah,yg pnting islam itu senditi perlu d utamakn.mari sesame kite ngatkn diri kite.pe fungsi n peranan kita di dalm komuniti kite.jgn abaikn tanggungjwb yg tlh d amanahkn kerna nnt kite akn dipersoalkn tntgny...
Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Sat Aug 01, 2009 10:12 am

korg nk tau x melayu tu dlm bhsa jawa maknanya lari so mmg lari dr landasan je kejanya salju leh carikn lirik lagu kumpulan FTG tajuknya malaysia maju....pastu letak kat post ni

_________________________________________________


hidup mesti mau appy
Back to top Go down
View user profile
straighthead_goku
junior
junior


Posts : 46
Join date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Sat Aug 01, 2009 11:19 am

wong melayu. cabuttttttttttttttt
mana mau lari kawan...
Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Sat Aug 01, 2009 11:23 am

x tau la bro wong melayu ni nk lari ke mana lari indon ok gak mambang2 ayu2

_________________________________________________


hidup mesti mau appy
Back to top Go down
View user profile
straighthead_goku
junior
junior


Posts : 46
Join date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Sat Aug 01, 2009 11:48 am

tggu ko jd pm baru dorg xlari kot...
bak kate salju tu.duk kat malaysia skg byk tekanan...
br aku tau wong melayu ni xley nk disekat kemahuan ny...
Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Sat Aug 01, 2009 11:53 am

aku org jawa

_________________________________________________


hidup mesti mau appy
Back to top Go down
View user profile
straighthead_goku
junior
junior


Posts : 46
Join date : 2009-07-27

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Sat Aug 01, 2009 12:04 pm

aku org islam
Back to top Go down
View user profile
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Sun Aug 02, 2009 1:26 am

adoi.. can..... alahai.. lari2 orang melayu nikah gak dgn abah aku orang jawa... siapa bilang gadis melayu tak menawan?

ko nak lari ke indon buat pe can.. nak tambah lagi 3 tu cari stok sana ker? adoi.. aku plak ustaz indon dok usik2 kat kolej nih.. adeh jangan betoi2 dia nak jadikan aku nombor dua dia dah ler..

tapi orang indon pun rumpun melayu gak.... sbb rumpun melayu ni luas, daripada selatan thai, kemboja, filipina sampailah ke malaysia dan indonesia. sbb tu bahasa orang melayu di tempat2 tersebut hampir2 sama.

tapi ada gak orang melayu yang tidak beragama Islam... itu adalah keturunan orang melayu madagascar. (bukan i like to muv it madagascar tu ek? ). orang melayu madagascar ialah orang melayu yang masih beragama hindu-buddha. sebenarnya orang melayu nih terdampar kat pulau madagascar, takleh balik tanah melayu sbb masa tu kerajaan hindu-buddha kat tanah melayu telah dikalahkan oleh Raja Chola di india. jadi terdampar ler orang melayu beragama hindu kat sana. kesian.. satu2nya kelompok melayu yang masih beragama hindu ada di madagascar...

ada gak orang melayu tercampak di afrika.. iaitu di cape town mereka digelar melayu cape. malangnya melayu cape dah tak reti cakap melayu lagi.. makanan dan adat resam pun dah tak sama lagi.. tapi orang melayu sana lain gayanya dgn orang Islam afrika, sbb lebih peramah, sopan dan menghormati orang... tak macam orang keturunan afrika yang agak kasar orangnyer.

selain tu.. ada gak orang melayu kat mekah dan madinah. orang melayu biasanya belajar, berguru kat situ.. pastu kawen dgn orang situ dan buat bisnes kat situ. salah satu contohnya ustaz bahasa arab aku sendiri kat kolej nih. tapi dia dah tak reti cakap melayu.. sbb membesar di arab saudi dah lama sangat. baru sekarang skit2 cakap melayu.. dan dah pun bernikah dgn orang melayu....
Back to top Go down
View user profile
lipanx_laut
Police
Police


Posts : 970
Join date : 2009-04-12
Location : taiping--> ipoh---> kajang ---> taiping

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Mon Aug 03, 2009 1:43 pm

kalau macam ni nak kawen ngan org putih la..

_________________________________________________
~BESAR ~ KERAS~ TEGANG~ PANJANG~
Back to top Go down
View user profile
luvfama
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 297
Join date : 2009-04-30
Age : 31
Location : Negi 9

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Tue Aug 04, 2009 6:14 am

salju penah baca x novel faisal tehrani 1515, pompuan tu salju, bangga lak..



Quote :
1511 tarikh keramat bagi bangsa Melayu, bukannya untuk benggali putih,
Alfonso de Albuquerque, wizurai perkasa yang telah menumpahkan puluhan
ribu nyawa manusia di Ormuz dan Goa, akhir bertemu ajal di hujung mata
pedang srikandi Melaka.
Nyemah, Tun Nyemah Mulya, perawan usia 15
tahun, panglima laksamana Melaka - luar biasa handal, licik, penuh
makar, berbudi, tegar - memimpin armada Nusantara dengan kekuatan 100
bahtera perang berisi lebih 60 000 tentera, membelah laut segara dengan
2 misi :
Pertama - mengotakan janji kepada Albuquerque mengebumikan jasadnya di Lisbon;
Kedua - menakluk Portugal
1515
-
tarikh yang digelapkan oleh sejarawan Barat - tumbangnya kerajaan
Portugal dan tegaklah kesultanan Melayu di Eropah, dekad demi dekad!
1515
- kisah sejarawan mencari hakikat sejarah, menjejak keagungan bangsa
yang dipadam secara terancang; mengungkap getir gemuruhnya medan
tempur; melukis filsafat cinta aneh, bahagia cinta sehala; menjulang
luhur pengorbanan perempuan srikandi, perempuan isteri.
Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Tue Aug 04, 2009 9:33 am

mcm best je buku citer ni walaupun aku bkn ulat buku tp klu bab2 sejarah perjuangan ni suka betul aku ni mst cantik si Tun Nyemah Mulya yg kat kulit buku tu tah wajah sapa tah nk cari buku ni...nk cari buku ni

_________________________________________________


hidup mesti mau appy
Back to top Go down
View user profile
luvfama
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 297
Join date : 2009-04-30
Age : 31
Location : Negi 9

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Tue Aug 04, 2009 11:47 am

mmg best buku ni macan...luv baca masa kat skolah menengah agi..
Back to top Go down
View user profile
jimbet_______.sin4
Site Admin
Site Admin


Posts : 206
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : tmn astakona

PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Wed Aug 05, 2009 12:32 am

1511 juga merupakan tarikh bermula nya ere penjajahan d tanah melayu yg mana mase tu portugis telah menyerang melaka ... dan telah menyebabkan raja melaka mase tu yg mempunyai 2 orang putera telah melarikan 2 org puteranya d tempat yg berlainan 1 d johor-riau 1 lg kurang pasti .... sebab da lame sgt la x ingt ... dan putera raja keturunan melaka tu la org yg pertama membuka negeri johor hingga ke zaman kegemilangan johor riau ....

kalau x silap tahun 1511 juga tahun yg mane laksmana sunan belayar balik ke banda acheh ketika tuan guru nya memerlukan beliau untuk mempertahankan banda acheh .. wallahualam .. kalau x silap saya la .. sebab saya da lame x bukak buku ... apa yg dinyatakan ini berdasar kan pengamatan saya...

_________________________________________________
Back to top Go down
View user profile http://www.klgc-3.forumotion.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Melayu Hari Ini?   Today at 5:29 pm

Back to top Go down
 
Melayu Hari Ini?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Tumhari Paakhi Written Update 16th December
» Tumhari Pakhi - Written Update - 26 December 2013
» Tumhari Pakhi -Written Update - 20 January 2014
» Shruti Haasan in Vishal-Hari film!

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
perak1 :: .::KOPITIAM::. :: .::LUAHAN PERASAAN::..::HEARTS FEELING::.-
Jump to:  
Top posters
peace™ (1529)
 
miss-lady (1280)
 
sriteddy™ (1157)
 
salju (1063)
 
lipanx_laut (970)
 
macan_sparrow (742)
 
kuyie (668)
 
raffey-sama (509)
 
arb_mtq (432)
 
luvfama (297)
 
LATEST MOVIE TODAY
.:Sila click pada gambar dibawah untuk download boxoffice movie perak1 semoga terhibur :.