perak1
Selamat datang Ke Perak1 forum** Kepada pelawat, sila mendaftar untuk menikmati segala kemudahan Perak1 forum.** Diharap semua sahabat yg baru berdaftar, sila memperkenalkan diri anda di ruangan forum .anda juga boleh login forums ini dengan email FB anda danjangan lupa Like Fb perak1:KENALKAN DIRI ANDA:. Perak1 forum.** Pelawat yang mengalami masalah register atau login sila emailkan kepada khalifah_alammaya2000@yahoo.com(forum admin support).** Selepas mendaftar, anda akan secara Automatik telah menjadi ahli perak1 forum dan seterusnya anda boleh login untuk memasuki Perak1 forum tanpa menunggu sebarang e-mail pengaktifan akaun.Selamat melayari Perak1 forum PASTI CERIA BERSAMA KAMI.
perak1


 
HomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

?

Dapatkan Widget Ini Di Aku Punyer Lah! | Get RM100 A Week @ Blogger Tips


Share | 
 

 info yg aku dapat

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
peace™
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 1529
Join date : 2009-04-11
Location : slgr

PostSubject: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 12:59 pm




ASSALAMUALAIKUM

INI SAYA PEROLEHI DARI EMAIL..

Persoalannya sekarang bukan ini sahaja (fizikal) yang
menentukan halal atau haram sesuatu makanan itu diperbuat contohnya daging
babi...sememangnya haram.

Persoalannya ialah cara penyediaan sesuatu makanan
itu dibuat..

Saya ambil satu contoh, semasa saya menghadiri satu kuliah ilmu, Ustaz
Daud Che Ngah ada menceritakan Kes KFC. Begini ceritanya:

Pihak KFC bercadang hendak memberi makanan percuma berupakan ayam goreng
KFC kepada jemaah haji Malaysia yang

sedang menunggu giliran sebelum untuk diangkut dari
Kelana Jaya ke Subang/KLIA.
Maka Boss Ustaz Daud menyuruh beliau menyiasat cara penyediaan ayam itu
dibuat dan memberikan laporan
kepadanya sama ada boleh atau tidak mengikut syarak.

Pusat Penyembelihan ayam KFC dibuka dan ia dimulakan seawal jam 6.00 pagi..
Ustaz Daud mengambil keputusan untuk
sembahyang Subuh berdekatan dengan pusat tersebut. Selesai solat subuh
kedengaran siren dibunyikan menanda
pekerja KFC mesti memulakan tugas memyembelih ayam. Para pekerja yang duduk
berhampiran dengan pusat penyembelihan/
hostel muda-muda terus memakai pakaian seragam mereka dan terus membuat
kerja.

Satu persatu ayam digantung dengan kaki keatas dan sayap
dikepit. Ayam dipotong dan seterusnya dijatuhkan dalam air suam.

Dalam laporan Ustaz Daud Che Ngah kepada Bossnya beliau mengatakan KFC
tidak boleh dimakan dan dihidangkan kepada
jemaah haji kerana:

a. Sewaktu sembahyang subuh, tiada seorang pun tukang
sembelih yang menunaikan solat subuh

b. Ayam yang disembelih tidak mati/dibiarkan bebas tetapi terus dijatuhkan
dalam air panas/letrik


c. Ayam tersebut berada dalam keadaan terseksa dengan kedua kaki (yang
terbalik) kepak terikat.

Oleh yang demikian maka Ayam tersebut tidak boleh dimakan.

Oleh kerana ianya telah disahkan oleh JAKIM maka dosa
itu depa yang tanggung. Kita cuma perlu berhenti memakan KFC.


Insyallah dan wallahualam.


[INI KES YANG KEDUA..

Assalamualaikum wbk.

Ini cerita pengalaman seorang hamba Allah di kampung aku la.... Recently
seorang hamba Allah di kampung aku ni dapat
offer masuk KFC/Pizza Hut management trainee.

Lepas buat medical checkup, etc, maka berangkatlah dia ke KFC training
center kat Kelana Jaya. Khabarnya dia
diberi penginapan kat Sentul. So tiap2 hari kenalah dia berulang ke Kelana
Jaya untuk training session dia.
Sepanjang waktu latihan, beliau diberi subsidi makan dan uniform serta
penginapan percuma. Selepas beberapa bulan,
satu hari dia ke kilang para pelanggan KFC. Di kilang inilah dia tengok
sesuatu yang meragukan.

Diperhatikannya ayam2 tu disembelih oleh tiga orang penyembelih dan dua
daripadanya ialah perempuan.. Perempuan
sembelih ayam? Hmmm...macamana tu?.

Kemudian diperhatikannya pula ayam2 (dari kotak tetapi ada seekor dua yang
tak bergerak langsung dan tak nampak aktif.)
Maka ditanya pada orang yang menggantung ayam tentang ayam2 tersebut.

Pekerja tu memberitahu bahawa adakalanya ayam2 itu mati
dalam perjalanan kerana kesejukan sewaktu perjalanan waktu
malam atau keadaan sesak di dalam kotak plastik itu sendiri.

Sudahlah mati, ianya masih digantung untuk masuk ke ruang penyembelihan.
Ayam yang sudah mati disembelih? Bangkai?
Disembelih? Halal? Sekali lagi, hmmm....macamana tu?

Akibat daripada timbulnya rasa was2 yang berat, hamba Allah ini telah mengambil
keputusan untuk berhenti menjalani
latihan dan sekaligus menamatkan perkhidmatannya dengan KFC.

Maka pulanglah hamba Allah ini..

Kita dapat lihat anggota yang menjadi ahli dalam menguruskan
soal halalnya makanan yang dijual dan bagaimana badan ini memastikan
semua hidangan di KFC dan Pizza jikalau cerita hamba Allah ni salah.

Kalau betul, maknanya tanda ditanggung halal di
premis KFC dan Pizza Hut boleh dianggap palsu dan hanya untuk
menarik pelanggan beragama Islam

Ada seorang ustaz menceritakan bahawa seorang saudaranya dapat kerja sebagai
penyembelih diKFC. Tak sampai seminggu
dia resign kerana tak sanggup menanggung dosa bagi orang makan bangkai.

Ayam yang terikat seperti diatas berpusing boleh tahan
lajunya ( kerana nak sembelih banyak ) dia hanya sempat
sebut ' bis ' saja untuk setiap ekor yg disembelih, lepas tu rendam, matilah
ayam tu dalam kelemasan.

**Setiap apa yg kita makan akan menjadi darah daging,

Sepotong hadis nabi menyebut, mafhumnya,



'Setiap daging dari sumber yg haram akan
menjadi makanan api neraka '



MAKA BERHATI - HATILAH DGN APA YG KITA MAKAN SEMOGA KITA
TERSELAMAT DARI API NERAKA YG MAHA DAHSYAT..

Wassalam.


'Janganlah engkau menjadi lemah daripada
seekor ayam
jantan, ia telah berkokok pada waktu pagi hari, sedangkan
engkau pada ketika itu masih terbaring di atas katilmu..'

p/s : kalau aku salah, perbetul kan la.. mana tau ade yang pernah keje kat kfc...

_________________________________________________




Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 1:29 pm

korg pnh ngok cara ayam tu di bela x???aku pnh keja kat ladang ternakkn klu aku citer nnt korg x lalu mkn klu aku citer psl kilang gula dh nnt korg x nk minum guna gula lak tp bagus gak kurang la penyakit kencing manis aku x nafikn info tu mmg betul....klu nk dikaji ayam tu mkn pe??mcmner dia leh membesar dgn lbh cptnya??ermm kaji pnya kaji kita kena mkn pe erk.....merokok jap la

_________________________________________________


hidup mesti mau appy
Back to top Go down
View user profile
kuyie
super-mod&Designer
super-mod&Designer


Posts : 668
Join date : 2009-05-14
Age : 30
Location : Ashby road - K.Terengganu

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 1:37 pm

mungkin info ni betoi kot??
time kaseh for sharing peace

haha macan ang tau ke sbb ape ayam tu membesa ngn cepat??
sbb dia isap susu mak dia sbb tu la membesar ngn cepat hahaha

_________________________________________________
SETELAH SEKIAN LAME KU MENYEPI KINI KU KEMBALI



Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/firstrockersindaworld
sriteddy™
Site Admin
Site Admin


Posts : 1157
Join date : 2009-04-20
Location : a place called heart

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 1:47 pm

erm klu kita terlalu mengkaji..kita melayu ni mmg xde apa2.. sebenarnya kehidupan kita bkn 100% halal.. pakaian yg kita pakai, pinggan mangkuk yg kita guna..nak pulak klu kita hidup merantau..sll kena mkn kat luar..restoran yg kita sggh..uish mcm2..jadi kesimpulan kat sini..apa yg dapat kita elak..kita elakkan, slagi kita x lihat sendri..mungkin kita blh anggap benda tu halal
Back to top Go down
View user profile
kuyie
super-mod&Designer
super-mod&Designer


Posts : 668
Join date : 2009-05-14
Age : 30
Location : Ashby road - K.Terengganu

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 2:27 pm

sri aku makin bimbang lah ang ckap lagu tu

_________________________________________________
SETELAH SEKIAN LAME KU MENYEPI KINI KU KEMBALI



Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/firstrockersindaworld
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 2:30 pm

aku setuju cakap sri tu.

kalo kaji punya kaji, cara yang terbaek ialah:

1. beli ayam hidup, sembelih sendiri.
2. kurangkan makan ayam, daging. makan ikan je.. pasal ikan takyah kena sembelih.
3. takyah beli makanan kat kedai. masak sendiri. 100% sendiri.

tapi pk gak.. adakah kita masak sendiri semua tu... betoi 100% halal?

kadang2 kiter dok pk pasal penyediaan makanan ler.. apa ler...

tapi cuba usha.. cara keje kiter.. camner?

mengulor satu saat pun masa tempat keje... maksudnya duit masa tempoh satu saat tu haram bagi kita tau?

kiter plak dapat gaji.. selamber beli makanan.. pastu bagi anak isteri makan.

takyah ler nak mengkaji.. mengkaji mende yang camni. ada masanya lebih baek mengkaji diri sendiri.. sejauh mana gaji yang korang dapat tu, 100% halal. bukan bermaksud duit gaji tu company atau kerajaan bagi dari duit tak halal.. tapi cara keje kiter tu.

layakkah kita dapat gaji sebanyak itu? dah bayar zakat ker belum? dan seumpamanya...

wallahualam.



Last edited by salju on Mon May 25, 2009 4:54 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
peace™
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 1529
Join date : 2009-04-11
Location : slgr

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 3:14 pm

ape pon.. skang ni dah ade orang islam yang cuba untuk menyedarkan kita hal ni.. dan cuba untuk membuka barangan halal...
kita perlu la sokong.. kita tau dah dia orang islam..
dan kadang2 kita leh melawat sendiri kilang orang islam ni..
bagaimana cara mereka buat.. tapi kita wat bodod jek hal ni..
kita nak gak g kat tempat orang bukan islam jual..
skang ni aku rasa dah bercambah banyak dah kompeni2.. restoran2 besar orang islam.. ayam orang islam.. banyak la barangan orang islam.. kenapa tak beli.. sebab susah nak dapat brangan orang islam ni.. kedai2 cina tak jual.. tul x.. kene cari stokis2 dia..
pandai2 la pilih... bukan nak kata tak boleh cari... boleh..
hanya pada diri kita jek..
nak seribu daya, tak nak seribu dalih..
kalau dah betul2 takde... baru la kita g kat tempat orang kafir..
kira darurat la tu.. tak salah....

_________________________________________________




Back to top Go down
View user profile
sriteddy™
Site Admin
Site Admin


Posts : 1157
Join date : 2009-04-20
Location : a place called heart

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 3:58 pm

yup..btul tu peace..
klu di kawasan kita ada barangan Islam..kita patut beli..sape lg nak sokong Islam klu bkn kita.. tp jgn taktau plk kdg2 org Islam sendri melanggar syarat2 kehalalan (ade ke perkataan nih )
erm sri pernah tgk..ms lawatan..ok sume cantik, bersih sbb lawatan tersebut di beritahu terlebih dahulu..tapi selepas beberapa bulan..pergi balik kilang tu..erm..rasa semacam lak
Back to top Go down
View user profile
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 4:08 pm

cakap pasal makanan halal haram nih kan.. aku nak kongsi al-kisah..

pensyarah aku, dr alinor nama dia. ni kisah masa dia buat PhD kat england dulu. lepas solat jumaat, dia suka lepak kat satu gerai makan ni. kedai omputih ler. beli fish and chips. harganya murah ler. dalam 1pound 8 pence. macam kira dalam singgit lebih duit sana ler. (duit sini kena darab 7 ler.. mmg mahal kalo camtu).

kat kedai yang dia selalu lepak nih, entah camner.. ada sorang kawan dia.. datang dari jauh, jengok dia dgn kawan2 dia. join sama2 lepak. masa tengah lepak2 tunggu fish and chips nih, kawan dia terlebih ramah nih pergilah tanya tokey kedai tu.. apa jenis minyak dia guna nak goreng ikan dengan kentang tu.

dengan bangganya tukang masak tu tayang bekas minyak masak tu.

apa lagi.. kawan2 dia terus terlopong mulut.

pastu terus dia berlari kat dr alinor dgn kawan2 yang lain. dia pun cakap..

"sekarang, cepat abeskan apa yang korang makan. pasni jangan sama sekali singgah kedai ni lagi."

kawan2 lain terpinga2 ler.. kenapa plak nih?

kawan tadi soh dia orang makan je dulu. lepas abes makan.. kawan dia cakap..

"selama nih korang makan makanan yang digoreng daripada minyak babi!"

erk... terkejut dr alinor dgn kawan2 dia yang len.

pastu dr alinor pesan kat kita orang..

"selama ni tu tempat kami lepak lepas solat jumaat. biler dah tahu mende tu digoreng daripada minyak babi, dah takleh makan kat situ lagi. situ barangan yang murah, dan mmg dok kat england sejuk sangat.. perut lapar je. duit biasiswa cukup2 makan je. pandai2 ler nak idup. tapi sbb dah tahu digoreng dgn minyak babi, dah takleh ler makan kat situ."

pastu dia sambung lagi..

"lain kali takyah ler nak tanya digoreng dari minyak pe, nak kaji semua dalam2. kebulur nanti dijawabnya. janji kita cuba makan ikut apa yang kita tahu. macam saya makan kentang, daging ikan. dah tentu tu makanan yang halal bagi orang Islam. kalo nak kaji semua benda.. alamatnya.. mati kebulur ler."

adoi.. kelakar gak citer dr alinor tu. ini bukan citer rekaan ok? jgn dr alinor sendiri citer dalam kelas kami aritu. dia sendiri pun cakap..

"pandai2 ler nak idup. manusia perlukan zat, perlukan makanan. kalo kaji serba serbi, nanti lapar, makan tak cukup zat, pastu takleh nak keje plak. lagi satu,... sbb england tu sejuk sangat... rasanya makanan haram tu tak sempat hadam kat badan. dah abes dibakar, jadi lemak.. untuk nak panaskan badan."

adoi.... dr... dr... kesian dia..


pengajaran:

ada masanya tak perlu tahu detail tentang semua benda. sbb kalo tahu nanti.. sakit pale. sbb lum tentu teori tu boleh diaplikasi dalam hidup kita 100% dengan zaman yang makin mencabar nih.


wallahualam...
Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 5:17 pm

sapa yg nk beli barangan org kafir klu dh de org islam yg jual....x de sapa2 yg x menyokong aku rasa aku berani jamin org yg keja kilang wat mee mst dia x mkn mee bab dia tau mee tu di wat mcmner ....mmg time de pelawat dtg nk audit sirim ke keadaan kilang bersih,tersusun,cantik je muanya pastu sendiri mau ingat la dh mcm kena bom atom...sendiri mau ingat la aku ckp mcm ni bab aku keja kat kilang ...mcmni la org islam bela itik,makanan itik beli kat org cina tah pe tah campuran makanan itik tu...pemborong org cina...peniaga org islam...kedai org cina pnya di sewakn kepada org islam...erm nmpk gayanya nk kena cari betul2 ni smpi ke akar umbi klu cmni ....blh mati kebulur ank2 aku x mkn ni ....klu dok menkaji smpi ke tahap mcm tu ....skrg ni yakin dlm hati aku rasa dh cukup...nk merokok jap la pening pale lak pikir psl makanan ni

_________________________________________________


hidup mesti mau appy
Back to top Go down
View user profile
peace™
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 1529
Join date : 2009-04-11
Location : slgr

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 5:21 pm

aku pon takleh nak cakap ape2..
ikut lah pendapat korang..
yang aku tau.. pemakanan ni penting..
perlu gak amik tau... tak detail2 pon.. tau la bahan2 dia..
klu dah tau tak perlu la g makan g..
byk g tempat leh makan..

_________________________________________________




Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 5:29 pm

marah ke peace?????????????????????????....ni la namanya berforum kita post org len bg pendapat.......aku bkn nk cari gaduh ngan sapa2......x pe la klu ko x suka aku bg pendapt kat post ko x pe la pas ni aku x kacau post ko tu klu ko berfikir cara org dewasa sepatatnya ko bg hujah ko tu lg bkn ko ckp ikut la pendapat korg

_________________________________________________


hidup mesti mau appy
Back to top Go down
View user profile
sriteddy™
Site Admin
Site Admin


Posts : 1157
Join date : 2009-04-20
Location : a place called heart

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 5:48 pm

wait2.. isu haram halal ni ssh kita nak kaji.. peace bkn marah tu cuma mungkin dia ingin sampaikan yg lain tp macan trima yg lain lak..so jadi salah faham..jgn la sp tak komen topik lak yg baik jadi amalan kan.. halal ni merangkumi semua..klu pemakanan kita jaga.. pemakaian mcm mana plk..btul kata macan..klu di kaji dr akar umbi, kita kena sediakan makanan 100% dr kita sendri..dr tanam padi, sayur, bela ayam sp le nak masuk perut kita.. kdg2 mende kita dpt dr sumber yg halal..tp bila kita nak masak sendri lak.. garam, belacan, bawang sume tu.. adoi.. maksud artikel peace kat atas tu cuma kita dah tau KFC tu di proses secara tak halal..so jgn pegi..sri rasa itu yg ingin di sampaikan.. tp proses KFC tu kita hanya baca melalui artikel yg di beri oleh kwn2 kita.. kita penah tgk sendri tak?? klu tak penah...pikir sendri la nak mkn ke tak?? ok kan.. hmm mcm ni la..klu kita tgk haiwan di sembelih, kemudian terdetik di hati kita.. "kesian haiwan tu.." kita x leh mkn haiwan tu..sbb kita dah kesian kat dia.. btul ke tak nih.. sri tau ni pun dr ibubapa sri.. tu sbb sri tak suka tgk org sembelih haiwan ok lah..dh terkuar lak topic..
Back to top Go down
View user profile
peace™
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 1529
Join date : 2009-04-11
Location : slgr

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 5:49 pm

bukan tak suka macan.. aku nak bagi hujah tak pandai..
orang2 kafir nak merosakkan kita skang cara dia camni la..
sebab tu ramai skang budak2 makin kurang ajar..
ramai yang makin benak hati... termasuk la aku..
jadi kita perlu la hati2...
kalau nak g tgk itik makan ape..
memang la susah.. jadi kita amik la hal dalam bahan2 masakan..
halal ke tak.. pastu kita tgk cop lak.. klu ada cop halal jakim tu..
insyaallah halal.. kalau ada yang tak halal tu.. itu kesalahan kepada jakim.. dan kita lak elakkan trus...
macam bahan masakan orang kafir ni..
lom tentu halal.. sebab dia masak memang barang2 halal..
tapi bila dah masak, nak sedap diaorang akan taruh alkohol skit..
tu la tips diaorang klu nak sedap.. masak ape pon letak alkohol..
bukan nye sruh pergi mengkaji.. tapi tahu la serba sedikit makanan yang kita akan makan tu.. tambah2 negara luar ni.. klu nak tau detail2.. orang yang masak pon kita perlu tahu dia masak tu ikhlas ke tak.. kalau dia tgh masak tu duk maki hamun jek kuar,, makanan yang kita makan tu pon akan memberi kesan kepada kita.. apa kita perlu buat.. hati2... orang kafir akan mencari jalan nak merosakkan kita.. apa cara sekali pon..
orang kita asyik mencari alasan.. mudah lah diaorang nanti...
bukan nak kata aku ni baik.. tapi aku pon nak cuba yg terbaik tuk dri aku..

p/s: macan post yang aku reply tu, aku taip sebelum ko postkan.. bila aku post jek.. post ko dah ade... sory la wat ko trasa...


jom kok dlu..

_________________________________________________




Back to top Go down
View user profile
raffey-sama
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 509
Join date : 2009-04-14
Age : 31
Location : tmn desa manjung point,manjung...huhu

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Mon May 25, 2009 7:57 pm

sriteddy™ wrote:
wait2.. isu haram halal ni ssh kita nak kaji.. peace bkn marah tu cuma mungkin dia ingin sampaikan yg lain tp macan trima yg lain lak..so jadi salah faham..jgn la sp tak komen topik lak yg baik jadi amalan kan.. halal ni merangkumi semua..klu pemakanan kita jaga.. pemakaian mcm mana plk..btul kata macan..klu di kaji dr akar umbi, kita kena sediakan makanan 100% dr kita sendri..dr tanam padi, sayur, bela ayam sp le nak masuk perut kita.. kdg2 mende kita dpt dr sumber yg halal..tp bila kita nak masak sendri lak.. garam, belacan, bawang sume tu.. adoi.. maksud artikel peace kat atas tu cuma kita dah tau KFC tu di proses secara tak halal..so jgn pegi..sri rasa itu yg ingin di sampaikan.. tp proses KFC tu kita hanya baca melalui artikel yg di beri oleh kwn2 kita.. kita penah tgk sendri tak?? klu tak penah...pikir sendri la nak mkn ke tak?? ok kan.. hmm mcm ni la..klu kita tgk haiwan di sembelih, kemudian terdetik di hati kita.. "kesian haiwan tu.." kita x leh mkn haiwan tu..sbb kita dah kesian kat dia.. btul ke tak nih.. sri tau ni pun dr ibubapa sri.. tu sbb sri tak suka tgk org sembelih haiwan ok lah..dh terkuar lak topic..



salam sume...peace,macan,salju,sri...sri..sri..sri..huhu...aku stuju ngan artikel peace 2...thnx peace..aku stuju ngan salju n macan...sri..bg aku bkn susah pon nk kaji..halal haram kne la warn pd dri sendri..sbnr nye ade 3 perkara tntg (1)halal (2)haram (3)was-was...yg dua 2 kite da tntu kne tawu...tp yg (3) 2 kte jarang amk tawu...main bedal jer...was2 ni la yg kte kne fkr kn..ble rse jer was2 jgn la trus makan..tgl kan jer...so klu rse was2 nk mkn kfc...jgn mkn trus...kerna ble mkn akn serta merta jd haram...so xsusah kn...fkr la sendri...aku tgk perempuan paling byk mkn kfc..dr laki la...cz laki x memilih...perempuan yer...aku xnafi kn yg aku da lari topik ni...tp fkr kn la...akhir zaman ni...hye berbalik pd QURAN N HADIS jer...bce la n byk tye k...

_________________________________________________

KIPASSUSAHSUSAHMATI
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/ruffeykun
sriteddy™
Site Admin
Site Admin


Posts : 1157
Join date : 2009-04-20
Location : a place called heart

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Tue May 26, 2009 6:57 am

raffey..tak ssh nak kaji.. btul.. tapi MENGKAJI terlalu dalam yg ssh.. klu kita npk/tahu dan kemudian kita rasa was2.. mmg kita xblh mkn dah wlupun mende tu dh ade depan mulut kita.. huhu.. kajian yg mendalam perlu dr pihak berkuasa krn itu kuasa mereka utk mengeluarkan sijil halal agar was2 kita hilang.. tp bila dah sijil halal keluar, kita persoalkan gak..org tu npk cm gini org tu npk cam gitu.. so pastu berbalik pd diri sndri gak kan adeh
Back to top Go down
View user profile
lipanx_laut
Police
Police


Posts : 970
Join date : 2009-04-12
Location : taiping--> ipoh---> kajang ---> taiping

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Tue May 26, 2009 8:39 am

kan dalam jakim tu ada ustaz2...yg power dalam tu kan?... depa jugak la yg 'halal'kan KFC kan?...sbb ilmu depa power...so depa kata halal...dan tugas depa kata kfc halal..takkan la suka suka je depa cek2..pastu depa kata halal..aku rasa depa pun tak mau tanggung dosa untuk seluruh rakyat malaysia..sapa la aku nak kata depa salah?... kfc sedap pe..tambah2 belah paha dia ...aku senang je...dah jakim ( badan yg bertanggung jawab atas umat islam ) kata ok..aku ok je...sbb bg aku takkan la depa nak senang2 je bg 'halal' dan takkan la depa nak tanggung dosa satu malaysia ni ..depa kan ustaz2...

memang betui kita sebagai org islam kena alert benda2 ni..tapi kita sebagai org islam pun kena YAKIN dgn JAKIM kan??..kalau kita tak yakin dgn JAKIm dgn apa lagi kita nak yakin?

katakan aku dapat info ni..pastu aku cita kat kawan2 aku...abeh kuat pun kawan2/famili aku tya..mana hang dapat info ni?..hang keja JAKIM ke?..hang tak percaya ngan jakim ke?...kalau betui info ni kenapa JAKIM tak bertindak?...jakim tak kata apa pun..kenapa hang yg kecoh2?..hang sapa? JAKIM sapa?...haaa aku nak jawab apa


satu lagi...aku tak percaya artikel2 cam ni ..melainkan..hamba Allah yg ko sebut kan tu adalah ko / kawan ko /forumer / kawan aku / sedara2 aku yg tgk..

sbb skang ni benda2 cam tu byk je aku dapat..benda2 macam tu boleh je di reka..sedangkan filem org boleh buat..inikan pulak benda2 ni..

apa2 pun MMG betui cakap raffey ngan macan..tetap kan hati...jgn was2..yakin pada JAKIM ... ( tak tau lak aku kot2 jakim pun ada rasuah dalam tu ..harap2 tak la kalau ada rausah ermm abeh )...

_________________________________________________
~BESAR ~ KERAS~ TEGANG~ PANJANG~
Back to top Go down
View user profile
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Tue May 26, 2009 1:00 pm

panx.... apsal aku tak terpk hujah nih awal2.. takperlah.. kalo aku terpk mungkin ko takde modal nak cakap, kan?

tu lah pasal.. sebenarnya email berbau fitnah nih berlambak2 wei.. ada kat internet. kena pandai2 ler korang nilai dan tapis. masalah orang mesia sekarang nih, (terutama orang melayu) selalu percaya pada khabar angin kat internet. kadang2 entah betoi entah tidak benda nih. siap guna nama ulama' plak tuh. ustaz daud cik ngah ler, dulu pernah sekali dato' haron din, dato' harussani punyer nama pun naik gak. kecuali kalo ada tape yang record dia bagi ceramah. ha.. tu kena tanya ulama' berkenaan ler. jgn

korang pernah ingat tak?

dulu pernah kecoh satu artikel kat internet, kononnya ada pensyarah bahagian pemakanan di UUM buat kajian, senarai barang2 yang sebenarnya ada unsur babi dan arak. ada makanan, ada gak benda2 yang bukan makanan. siap sign semua tuh! fuuuhhhh! macam betoi je dia cakap pe.

tapi korang nak tahu tak?

sebenarnya...

TAKDE JABATAN PEMAKANAN PUN KAT UUM TU!

takde course food technology ker.. apa2 berkaitanan dgn sains pemakanan pun sebenarnya kat UUM. (aku tak tau ler kot2 sekarang ada. tapi masa artikel tu kecoh, takde sebenarnya jabatan tu di UUM).

kemudian, aritu ingat tak, ada kartun kat tv ajar.... camner nak check kod JAKIM kan? ada cara, kena sms pastu camner.. kan? jadi tak timbul logo tu betoi2 halal ker tak. kalo kiter check, sekali kuar result "tiada kebenaran" ataupun "lesen tidak diperbaharui" janganlah dok bantai ambik gak. (ni kalo korang ada banyak kredit dan banyak masa nak sms, tanya result semua). tapi kalo aku, aku nampak logo JAKIM, aku ambik je. sbb banyak sangat mende aku nak pk selain daripada semua tu.

erm.. pasal kepsi tu kan.. korang pasan tak, kat restoran yang tergantung sijil halal JAKIM tu, ada nama2 orang yang buat pemeriksaan kan? tak silap aku ler.. nama ahli2 panel yang mengesahkan kepsi tu halal. kalo tak caya.. tanyalah ustaz2 dan ahli2 kimia tersebut. dia orang leh bagitau. (kalo korang rajin, dan berani sangat nak ambik tau ler). tapi aku kalo nampak tanda halal JAKIM, aku ambik ler. kalo orang Islam masak, takde tanda halal JAKIM pun aku ambik gak. (sbb orang melayu nih tak suka mintak tanda halal. dia ingat orang akan beli sbb kononnya orang Islam masak).

kita kena ingat.. yang nak hasut kita nih ramai. jangan dok pk dakyah kristiankan orang je. kalo dakyah camni pun.. kena jaga2 gak. entah2 yang buat semua nih talibarut orang kafir nak pecah-belahkan umat Islam. jadi.. hati2 semua..

wallahualam..

Back to top Go down
View user profile
macan_sparrow
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 742
Join date : 2009-04-12
Age : 38
Location : klang

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Tue May 26, 2009 3:55 pm

panx,salju and raffey ...aku x nk mengulas pnjg2 lg bab2 halal ngan haram ni...kat sini aku ni citer psl kwn baik aku dulu...dia ni klu bab halal ngan haram psl mknan ni dia la orgnya ...bila dia dh kawen pas tu bini dia ngidam 1 mknan yg dulunya dok dia kata haram2 ermmmm kn dh kena btg hidung dia sendiri jgn bab tu kita jgn terlampau mengatakan sesuatu tu terlbh2 nnt mkn diri sendiri suatu hari nnt... raffey.... ha bhgin ko lak....aku nk merokok jap

_________________________________________________


hidup mesti mau appy
Back to top Go down
View user profile
raffey-sama
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 509
Join date : 2009-04-14
Age : 31
Location : tmn desa manjung point,manjung...huhu

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Tue May 26, 2009 4:58 pm

sriteddy™ wrote:
raffey..tak ssh nak kaji.. btul.. tapi MENGKAJI terlalu dalam yg ssh.. klu kita npk/tahu dan kemudian kita rasa was2.. mmg kita xblh mkn dah wlupun mende tu dh ade depan mulut kita.. huhu.. kajian yg mendalam perlu dr pihak berkuasa krn itu kuasa mereka utk mengeluarkan sijil halal agar was2 kita hilang.. tp bila dah sijil halal keluar, kita persoalkan gak..org tu npk cm gini org tu npk cam gitu.. so pastu berbalik pd diri sndri gak kan adeh


OK KLU CM2 KATE SRI..KITER NI SBAGAI PENGGUNA NK DOK DIAM JER LA...WAT DONO JER LA...HARAM KER HALAL KER BIO KELANTOK NYE???CM GITU...KTE YG BER STATUS MASYARAKAT LA YG KNE GERAK KN DORG YG BERPANGKAT 2...KLU X DORG 2 BDOH SMCM JER...DGN ADE NYER PAPER PENGGUNA..KTE BLEH KOMPLEN KAT DORG...SLAGI ADE DAYA USAHA SBG ORG ISLAM...NAPE PERLU KTE DOK DIAM...LANTANG KN SORE PENDAPAT UTK SMUA ORG...AKU XKN LTK SEBULAT2 NYA PD PIHAK ATASAN...AKU NK TYE LA SKET KN..NAPE ARAK STIILL ADE JUAL KAT MESIA???PADAHAL HARAM GLE ARAK 2?DUIT BG KRAJAAN?TAX KRAJAAN?KEJE NGAN KERAJAAN?CKUP BULAN WIT SUME DI KUMPUL KN...N THEN BG GAJI.PASTU BG MKN ANK2,KWN2,FAMILY...KO TAWU KER WIT YG KRAJAAN KUTIP 2 UTK BYR GAJI2 PEKERJA DIA??XKSH LA DIA KEJE BAHAGIAN APE PON..ASAL NGAN KRAJAAN JER BG AKU WIT 2 WIT YG PENUH NGAN KERAGUAN(HARAM BG AKU)...INI BRU REALITI,TP PD HAKIKAT NYER?SAPE TAHU?ALLAH YG MAHA MENGETAHUI DR AKU YG HINA GLE NI...SO...AKU XNK LA CKP SUSAH OR SNG UTK KAJI...YG PENTING AKU JAGE BND2 NI DR AKU N ANK BERANAK AKU...

_________________________________________________

KIPASSUSAHSUSAHMATI
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/ruffeykun
sriteddy™
Site Admin
Site Admin


Posts : 1157
Join date : 2009-04-20
Location : a place called heart

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Tue May 26, 2009 5:15 pm

raffey.. sri tak nak komen byk2 sbb rasanya raffey slh fhm apa yg cuba sri sampaikan.. hmm bkn maksud sri..kita diam kan diri.. npk tak sri ada taip.. "akhirnya terpulang pada diri sendri juga kan".. di situ byk mende raffey leh tafsirkan.. terpulang sama ada nak terus mkn (bkn psl KFC je) atau tidak... artikel ni mmg byk disebarkan.. mungkin betul utk memfitnah tp mungkin juga utk mengingati..sri pun spt kwn2 lain..bila tgk sijil halal ade dipamerkan..sri masuk then makan..tu sbb sri pernah persoalkan halal haram white coffee house krn xde sijil halal tp masih ade org melayu yg masih sedap menikmati minuman tu..jgn ingat nama coffee..halal la tu.. klu coffee kita bli then kita bancuh..ok la tp kat coffee house? air yg dimasak...periuk yg digunakan.. komen sri lbh kepada kita mengkaji terlalu mendalam hgga ke akar umbi, itu yg sri maksudkan.. mmg kita kene jaga pemakanan ni.. dea pun ada post sal pemakanan ni.. kita Islam kene jaga kebersihan bkn setakat dr pemakanan tp keseluruhan.. haram bkn dr segi makanan je..byk.. sri dh komen sblm ni jd tak perlu la sri ulangi lg..
Back to top Go down
View user profile
raffey-sama
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 509
Join date : 2009-04-14
Age : 31
Location : tmn desa manjung point,manjung...huhu

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Tue May 26, 2009 7:02 pm

OWH....MEBI...APEPON BTL CKP SRI 2...MKN LA KLU RSE LAPR K...JGN MKN KLU XLAPAR...JD..MORAL NYE DI SNI ...JGN LA KTE MKN BERLEBIHAN..NNT BURUK PADAH NYE...ADE PEPATAH YG AKU CIPTA KN..IA NYA BERBUNYI SPT NI.."PERUT YG KENYANG,PUNGGUNG YG MENANGGUNG"...

_________________________________________________

KIPASSUSAHSUSAHMATI


Last edited by raffey-sama on Tue May 26, 2009 7:13 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/ruffeykun
salju
senior
senior


Posts : 1063
Join date : 2009-04-12
Age : 32
Location : mesia

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Tue May 26, 2009 7:06 pm

apa nih.. bontot ler apa ler... apa kaitannya..

raffey..... meh ikut ke balai.



jaga tutur kata bahasa forumer semua.

kita di sini nak berhujah, bertukar pendapat, berdebat..bukan nak bergado. bukan nak tunjuk saper betoi, saper salah, saper kuat, saper lemah.



ini kaunselor dah mula guna kuasa. :salju:

berdebat dgn ilmiah, bukan dengan emosi.

raffey... meh sini... dapat tangkap ko..
Back to top Go down
View user profile
raffey-sama
[[PONSEL_FIGHTER]]
[[PONSEL_FIGHTER]]


Posts : 509
Join date : 2009-04-14
Age : 31
Location : tmn desa manjung point,manjung...huhu

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Tue May 26, 2009 9:18 pm

daku di tgkp....selamat tgl sumer...1 jer kne igt...dont be a selfish..
opocot sodih opocot sodih opocot

_________________________________________________

KIPASSUSAHSUSAHMATI
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/ruffeykun
sriteddy™
Site Admin
Site Admin


Posts : 1157
Join date : 2009-04-20
Location : a place called heart

PostSubject: Re: info yg aku dapat   Wed May 27, 2009 4:30 am

btul..btul..btul.. penyampaian melalui penulisan berbeza dr percakapan kerana kita membaca dr nada yg berbeza lol! apa pun yg kita dpt kat sini..yg buruk jadi teladan...yg baik jd panduan..
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: info yg aku dapat   Today at 11:03 am

Back to top Go down
 
info yg aku dapat
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Bought a Latino ST-120 and need info.
» pcm info
» great tube info site!!
» Gunpla X Gundam info Campaign 2012
» JAN 2011 ALDI SPECIAL BUY ***IMPORTANT INFO***

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
perak1 :: .::INFORMASI::. :: .::RUANGAN INFORMASI DAN MAKLUMAT::. .::INFORMATION::.-
Jump to:  
Top posters
peace™ (1529)
 
miss-lady (1280)
 
sriteddy™ (1157)
 
salju (1063)
 
lipanx_laut (970)
 
macan_sparrow (742)
 
kuyie (668)
 
raffey-sama (509)
 
arb_mtq (432)
 
luvfama (297)
 
LATEST MOVIE TODAY
.:Sila click pada gambar dibawah untuk download boxoffice movie perak1 semoga terhibur :.